På Grantomta Montessoriskola går det 190 elever på skolan och 100 barn på förskolan.
Genom flera olika läsfrämjande insatser arbetar skolan aktivt med att stimulera intresset för läsning hos eleverna i alla barngrupper från årskurs F-5.
Även på förskolan introducers läsning genom lek och utforskande av bokstäver, bokstavsljud och ord.
– Det finns flera anledningar till att vi satsar så mycket på läsningen. De viktigaste är att läsning och framförallt lustläsning är en social hävstång och nyckeln till vidare kunskap.
För oss handlar det om att vi vill ge våra elever förutsättningar att kunna påverka sin framtid, säger Titti Janewret, rektor på Grantomta Montessoriskola.
Vill väcka intresse för läsning med hjälp av innovativt lässpel Genom pilotprojektet på Grantomta Montessoriskolan kommer pedagoger undersöka hur det digitala lässpelet Poio kan hjälpa barnen knäcka läskoden.
Poio kommer dels introduceras för förskolebarn i åldern 5-6 år, men även som komplement till undervisningen i åk F-3 och som en fristående aktivitet inom fritidsverksamheten.
– Vi arbetar redan idag aktivt med läsning på skolan både genom högläsning och egen läsning. Men vi ser också behovet av att komplettera den traditionella undervisningen och bredda möjligheten att på ett lustfyllt sätt närma sig läsningen, både i och utanför klassrummet. Och här tror vi att ett innovativt läsverktyg som Poio fyller en viktig funktion, säger Maria Björsell, speciallärare på Grantomta Montessoriskola och läromedelsförfattare.
I Poio får barnen på egen hand lekfullt utforska en rolig värld full av bokstäver och ord. Leken går gradvis över till att handla mer om inlärning och allt eftersom barnen klarar nya nivåer i spelet lär de sig mer om sammanhanget mellan bokstäver och ord. Bokstäver och bokstavsljud introduceras i relativt snabb takt, men repeteras upprepade gånger under tiden barnen löser uppdrag för att få till mängdträningen som krävs. Till skillnad från många andra lära-läsa-spel introduceras bokstäverna alltid som delar av ord, vilket gör att barnen tidigt får förståelse för dem som komponenter i en helhet (ord, meningar, boksida, hel bok).
– Med Poio hoppas vi få ett effektivt verktyg som bidrar till att förenkla lärandeprocessen och ger barnen en positiv läsupplevelse. Därutöver har jag tro på att vi kan få se andra resultat, som ökad lust att vilja lära sig läsa, när de nu får möjlighet att på egen hand ta kommandot över sin läsresa, avslutar Maria Björsell.
Lässpelet Poio är ett pedagogiskt verktyg som lanserades i Norge 2017 och finns sedan juni i år även på den svenska marknaden. Sedan lanseringen är det flera hundra norska skolor som använt läsverktyget i sin undervisning. Bland annat finns Poio på alla skolor i Haldens kommun utanför Oslo.