Skolverket vill att barn lär sig programmering i skolan.
Först ut på Mariebergsskolan i Umeå är förskoleklasserna som startade sin programmeringsresa redan hösten 2016.
Eleverna har tillsammans fått fundera på vad som är programmerat i vår omgivning och även vad det är för skillnad mellan en dator och en robot. De har fått vara med att tillverka en storstadskarta till Blue-Botsrobotar, en golvrobot som kan styras antingen via knapparna på själva roboten eller via en lärplatta. Att få arbeta med dessa robotar har varit väldigt populärt.
– Vi har arbetat mycket i stationer. Förutom att eleverna har fått prova på pilprogrammering på olika sätt har de även tränat på algoritmer, mönster och sortering som är bra egenskaper att behärska för en blivande programmerare.
Det handlar mycket om logiskt tänkande, men även samarbete. Att få arbeta i grupp och lära av varandra är väldigt värdefullt, säger Veronica Ohlsson, IT-pedagog på Mariebergsskolan.
Syftet med programmeringen är först och främst att ge eleverna förståelse för hur den digitala världen är uppbyggd.
Att det är vi människor som programmerar datorerna. När de förstår det är det lättare för dem att förstå varför det är så viktigt att vara källkritisk, hur viktigt det är med säkerhet och integritet och att vi inte kan använda det vi hittar på internet hur som helst.
– Vi vill att de elever som går ut åk 6 på Mariebergsskolan ska känna sig säkra och trygga i den digitala välden.
Arbetet med programmering bland eleverna på Mariebergsskolan är en mjukstart inför läsåret 2017-18 då skolans IT-plan kommer tas i bruk.
– Det ska bli spännande, säger Veronica Ohlsson.