Hon vill bedriva praktiknära forskning med hög samhällsrelevans

Hon gick sin grundutbildning i systemutveckling på dåvarande Högskolan i Trollhättan/Uddevalla.

Hon vill bedriva praktiknära forskning med hög samhällsrelevans 1Drygt 25 år senare kan hon nu titulera sig professor i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande på samma högskola, numera Högskolan Väst. Ulrika Lundh Snis bedriver forskning med hög samhällsrelevans med mottot ”kunskap i samverkan”.

Stort grattis Ulrika – hur känns det?
Det känns förstås härligt och jag är stolt över vad jag presterat genom åren. Det har varit ett ”inre” mål att få bli professor, men inte legat direkt i framkant på vad som är viktigast i livet, utan det har fått ta sin tid.

Kan du beskriva ditt forskningsområde!
Min forskning fokuserar på kompetens- och lärandeprocesser vid utveckling och användning av digitala system och tjänster. Med användares och verksamheters behov i fokus engagerar jag mig i olika typer av digitaliseringsprojekt med bäring mot socio-tekniska frågeställningar som överbryggar gränslandet mellan sociala praktiker och tekniska tillämpningar. Forskningsinriktningen har fördjupats mot kompetens och lärande på arbetsplatser. Relaterade områden inkluderar design för specifika användargrupper samt frågor kring samarbete och kommunikation med stöd av IT. Forskningen sker inom ramen för Högskolan Västs forskningsområde Arbetsintegrerat lärande (AIL)

Varför är detta område intressant?
De avgörande ingredienserna för mig under mina år har förstås varit digitaliseringsinslaget samt det alltmer framträdande kunskaps- och lärandefokuset. Genom åren har jag också stött på mycket intressanta gränsöverskridanden. Gränslanden existerar oftast i praktiken, det vill säga där mångfacetterade problem och möjligheter karaktäriserar verkliga situationer. Och detta har min forskningsresa uttryckligen handlat om – att bedriva forskning ”with practice”, det vill säga ute med verksamheter och praktiker. Att vara i och med deras vardag där man ständigt möts av utmaningar kopplat till ett gränsöverskridande angreppssätt där det handlar om att överskrida gränser som exempelvis sociala, kulturella, tekniska eller ämnesmässiga. De senaste åren har forskningen bedrivits i ett 20-tal externfinansierade forskningsprojekt* i samarbete med flera olika partners i omgivande samhället.

Jag drivs av att göra min relativt praktiknära forskning gångbar för teoretisk utveckling. Konsten är just detta – att bedriva teoretisk utveckling i samklang med ”societal impact” och relevans.

Något nytt område/vinkling i framtiden du vill ta dig an att forska kring?För mig har Högskolan Väst relativt nya forskningsområde Arbetsintegrerat lärande (AIL) under de senaste åtta åren fyllts med ämnesingredienser hämtat från informatik, och AIL är och kommer alltid att vara ett självständigt och självklart område för såväl mig som individ som för högskolan att fortsatt utveckla.

Min stora passion och framtida arbetsinsats kommer utöver inriktningen mot AIL och digitalisering inom industrin även uppehålla sig kring hur man bygger upp och vidhåller en kreativ och kollegial arbetsmiljö för doktorander och seniora forskare. Genom att bli professor vill jag nu ta nästa steg till att leda och driva ett av Sveriges mest profilerade lärosäten till en ledande kunskapsorganisation med framgångsrik forskning och hög samhällsrelevans inom ramen av mottot ”kunskap i samverkan”.

*Ur sakkunnigutlåtandet från professor Charlotte Wiberg, Chalmers tekniska högskola:
”Om man bara räknar ihop de projekt som Ulrika Lundh Snis själv ansvarat för så överstiger den summan sökanden själv dragit in hela 26 miljoner SEK. Har man jobbat i forskningsprojekt idag så vet man att när man har delat ledarskap så har man oftast varit mycket delaktig i att dra in pengar och att genomföra projektet. Summan för de projekt där Lundh Snis haft delat ansvar omsluter över 43 miljoner SEK. Detta är anmärkningsvärt ur flera perspektiv men för att nämna några så är det osedvanligt höga siffror – Ulrika Lundh Snis är en mycket skicklig forskare på att dra in medel, oavsett hur man räknar. Vidare är hon (återigen) mycket blygsam i detta då hon inte någonstans i sin ansökan gör ovanstående summering. Högskolan Väst ska känna sig mycket nöjda att de har en sådan förmåga på plats!”