Hem SKOLNIVÅ InfoMentor lanserar unikt, webbaserat självvärderingsverktyg för skolor

InfoMentor lanserar unikt, webbaserat självvärderingsverktyg för skolor

Publicerat av: Redaktionen

Verktyget, som är döpt till Socratess, är ett stöd för huvudmän som vill identifiera förbättringsområden för skolans kvalitetsarbete.

I Socratess kan skolan kan göra en självvärdering av var de är i förhållande till styrdokumentens intentioner, men också jämfört med framgångsrik undervisning och vad framgångsrika skolor gör för att lyckas.

InfoMentor lanserar unikt, webbaserat självvärderingsverktyg för skolor

Socratess bygger på forskning om undervisningsfaktorer som påvisats ha stor effekt på elevernas lärande. Fokus är skolans huvudprocess – undervisningen.

I Socratess gör besökaren värderingar i olika kategorier såsom planering, bedömning för lärande, samt analys och utveckling. Varje kategori innehåller ett antal faktorer som man skattar sig mot. Baserat på besökarens svar presenteras resultatet i ett diagram som visar skolans styrkor och utvecklingsområden inom de olika kategorierna.

– Underlaget kan användas för att starta skolans kvalitetsarbete med att sätta både kortsiktiga och långsiktiga mål, förklarar Jan Gayen, projektledare och kundansvarig på InfoMentor.

Vi har utgått från uppdraget i styrdokumenten och kopplat teorier och forskning om framgångsrik undervisning till frågorna. I referensmaterialet återfinns bland annat Hattie, Lundahl, Håkansson, Timperley, Bloom, Höög och Johansson samt Black och Wiliams.

Läs mer på här.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>