Inkluderande skola, får rörelsehindrade elever att känna sig exkluderade
Hem HÄLSA Inkluderande skola, får rörelsehindrade elever att kunna känna sig exkluderade

Inkluderande skola, får rörelsehindrade elever att kunna känna sig exkluderade

Publicerat av: Redaktionen

Strävan mot att rörelsehindrade elever ska inkluderas i klassrummet, får eleverna själva att känna sig exkluderade.

Det visar en ny avhandling i utbildningsvetenskap.

Det finns en strävan mot en inkluderande svensk gymnasieskola. Men det nuvarande värdegrundsarbetet kan tvärtom leda till att rörelsehindrade elever känner sig exkluderade.

Inkluderande skola, får rörelsehindrade elever att känna sig exkluderadeDet framkommer i Emil Bernmalms avhandling Gemenskapens gränser: stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan som undersöker hur svensk gymnasieskola upplevs av gymnasieungdomar med svåra rörelsehinder.

Erfarenheter som bland annat pekar på en skolvardag hårt styrd av sociala gränsdragningar, där särskilt det integrerade klassrummet väcker känslor av utanförskap och stigmatisering som eleverna måste hantera.

– Det är hög tid att omvärdera inte bara skolans värdeförmedlande uppdrag, utan också komplexa processer som integration och inkludering i skolan, säger Emil Bernmalm.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>