Hem SkolNivåGrundskola Skrivbordscyklar ökar koncentrationen

Skrivbordscyklar ökar koncentrationen

Publicerat av: Redaktionen

Under året har Karlbergs skola gjort kraftfulla satsningar på den fysiska lärmiljön, bland annat genom inköp av skivbordscyklar, så kallade deskbikes, med goda resultat som följd.

–Skrivbordscyklar är bra för elever som har mycket spring i benen.

De klarar att sitta på sina platser längre tid och presterar bättre i skolan, konstaterar Ulrica Colliander, rektor på Karlbergs skola.

Skrivbordscyklar ökar koncentrationen

Oskar Ekenros löser matematikuppgifter på en av de nya skrivbordscyklarna. Foto: Marc Femenia

Att stimulera elevernas rörelsebehov var ett av syftena när rektor Ulrica Colliander, tillsammans med elevhälsoteamet beslutade att köpa in tio stycken skrivbordscyklar till skolan.

Detta som en del av en bredare satsning på den fysiska lärmiljön, med olika anpassningar, hjälpverktyg och pedagogiska verktyg för inkluderande undervisning.

Under året har eleverna på Karlbergs skola, förutom skrivbordscyklar, fått tillgång till bland annat höj-och sänkbara bord, ljudabsorberande skärmar och hörselkåpor, för elever som inte vill bli störda, samt sittdynor, timglas och stressbollar som hjälper till att öka koncentrationen.

Både specialpedagog Natasa Kolarevic och klasslärare Gunilla Bernstedt, i årskurs 3, lovordar den kraftfulla satsningarna på skolans fysiska lärmiljö och framförallt det senaste tillskottet med skrivbordscyklar:

–Jag kan bara säga att det fungerar hur bra som helst. Nu råder definitivt ett större lugnt i mitt klassrum och jag får mer tid till själva undervisningen, säger Gunilla Bernstedt och Natasa Kolarevic intygar i sin tur att elevernas förmåga att fokusera ökar, tack vare möjligheten att röra på sig på lektionerna.

–Jag kan varmt rekommendera andra skolor att trampa på i samma spår som vi gjort och anpassa lärmiljön. De positiva resultaten i form av ett ökat lugnt kom nästan omedelbart, så skrivbordscyklarna kommer fortsättningsvis vara en del av vår satsning på tillgänglighet och anpassning av lärmiljö för alla elever, slår Ulrica Colliander fast.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>