Mycket skolfolk kom till Internetdagarna i Stockholm – När skolor använder molnet krävs tydliga regler för personintegritet.
Samtidigt har molnaktörer ofta en storlek och resurser som gör att det är säkrare än många andra lösningar, sa Markus Bylund från Uppsala kommun.
Skolan och digitaliseringen var ett ämne som fick stor plats på Internetdagarna i Stockholm nyligen. Under första dagen fanns ett eget spår för molnet och skolan. En av de inledande talarna var Markus Bylund, IT-strateg på Uppsala kommun, som ägnade en stor del av sin presentation åt att tala om integritet. Han undrade om skolan är redo för molnet ur ett integritetsperspektiv.
Markus konstaterade att molnet redan är här och används av skolor. Det betyder att behovet av att hantera personuppgifter rätt har accentuerats. Det krävs en god policy och att man kollar att man gjort rätt, sa han. Saken är också förknippad med en bedömning av vad man menar med känsliga uppgifter.
Integritet behövs
Folk talar ofta fortfarande om integritet som om det handlar om något en person vill dölja. Man talar också om kränkningar och rent snusk, sa Markus. Men man ska komma ihåg att integritet också handlar om ifall man kan få veta saker om en person som är personliga.
Enligt Europakonventionen har vi rätt att bli lämnade ifred. Den rätten kan krocka med rätten till yttrandefrihet och därför är ett begrepp som Altman kom med 1975 högintressant. Han menade att integritet är en process – ett intressant synsätt tycker Markus.
En annan sak när det gäller integritet rör hur vi människor omförhandlar vad som är integritet i förhållande till de omständigheter som vi befinner oss i, förklarade Markus. Dessutom förändras begreppet över tid. Förändringar av begreppet pågår ständigt.
Markus fortsatte med att tala om övervakning. Man brukar vanligen tycka att övervakning är något som försvårar för integriteten. Det kan vara knepigt att väga rätt mellan övervakning och integritet. Det finns också ett värde i att kunna kontrollera personlig information av säkerhetsskäl.
Markus sa också att det kapitalistiska systemet inte skulle fungera utan integritet. Det är viktigt att det finns en möjlighet att bestämma över sin information.
Sociala normer och lagstiftning
Att människan i tillägg till allt det Markus redan sagt har ett behov av att vara ifred är en annan lika viktig aspekt. Vi skapar situationer som bidrar till integritet bland annat med hjälp av fysiska objekt som väggar och kläder. Vi kompletterar det med vårt kroppsspråk.
När man talar om sociala normer tänker man inte alltid på hur mycket vi använder dessa i förhållande till exempelvis lagstiftning. Sociala normer används ju faktiskt hela tiden.
Självklart påverkar användning av IT integriteten, sammanfattade Markus. Många äldre kanske felaktigt tror att ungdomar är mindre rädda om sin integritet. Istället är det mekanismerna de använder som är annorlunda. Enligt Markus skriver många ungdomar ganska öppet om sig själva på sociala medier men de skriver på ett sätt som bara mottagarna förstår – därför är det i själva verket inte så utlämnande som man först kan tro.
Förstå naturlagarna
Markus tycker att man kan tala om fysiska och digitala rum som han menar är bättre benämningar än exempelvis att tala om cyberrymden. Både fysiska och digitala rum innehåller samma verklighet men har olika naturlagar för att kontrollera integritet. Det är en stor utmaning att förstå hur det digitala rummet fungerar. Tekniken är inte neutral – den innebär makt. I princip all IT-användning är övervakning. Frågan är hur viktig integriteten är i en situation.
Man behöver fråga sig vem som har något att säga till om i relation till systemet?
Molnet har en del fördelar i förhållande till säkerhet. Det kan betyda att man får bättre resurser eftersom många molnaktörer är stora och har bra system. Vad skolorna fortfarande behöver göra är att de själva måste bestämma vad som ska räknas som känsliga uppgifter. På det området behöver man fortfarande göra mycket mer.