Kvalitet i skolan är en viktig och omdebatterad fråga.
Det finns även olika syn på vad det är och hur det ska mätas.
Jan Vikström, grundare till av en av Sveriges ledande friskolekoncerner, Lärande, delade nyligen med sig av sina tankar gällande kvalitet i skolan i en paneldebatt på Friskolornas riksförbunds årsmöteskonferens. I panelen deltog förutom Jan Vikström, Joakim Gestberg, skolchef Utvecklingspedagogik Sverige AB, Maria Jacky, Lingua Montessori och Meeri Wasberg, KSO Haninge kommun (S).
-Tyvärr har debatten handlat mer om friskolor som något negativt och inte om hur vi skapar bra skola med hög kvalitet. Jag ser det som viktigt att vi mäter kunskaper och förmågor som våra elever kommer att behöva i framtiden. Det kan vi göra genom att stimulera och mäta kritiskt tänkande, ge möjlighet att utveckla förmågan att ta initiativ, samarbeta och göra presentationer, träna på att förstå sammanhang och analysera samt använda metoder för att lära sig, säger Jan Vikström.
-Idag tas många elevers potential inte tillvara vilket kan drabba både samhälle och individ som även ger höga kostnader både ur mänskligt och ekonomiskt perspektiv.
Vi tycker det är viktigt att differentiera undervisningen för att möta eleven där de befinner sig. Att arbeta med digitaliseringen är en väsentlig del i utvecklingen av detta, fortsätter han.
Att jobba med branschen är en annan angelägen aspekt enligt Jan. På Lärande samarbetar man med företag i tillväxtbranscher där man tillsammans tar fram utbildningar som täcker ett verkligt behov på arbetsmarknaden. ProMeister och senast Nordic Choice Hotels är två av de senare exemplen på partners där eleverna får en jobbgaranti på sex månader efter examen. För att få ta del av jobbgarantin ställs det krav på gymnasieexamen.
-Att jobba tillsammans med branschen är enormt viktigt. En mismatch mellan gymnasieskola och näringsliv blir till slut en tillväxthämmande faktor för både företag och samhälle. Därför är anställningsbarhet en förutsättning för kvalitet. Våra egna siffror talar för sig själv. 86 procent av våra elever är i sysselsättning sex månader efter examen och andel elever i årskurs 3 som nått gymnasieexamen är 91,7 procent, avslutar Jan.