Den 24–28 april anordnar Sandåkerskolan i Häljarp en särskild läsvecka för andra året i rad.
Det är en vecka fylld med olika aktiviteter kopplade till böcker och läsning.
Vad sägs om läsbingo, parläsning och bokfrukost?
Idén föddes förra våren när Sarah Tillman, förstelärare i språkutveckling på Sandåkerskolan, funderade på hur skolan skulle uppmärksamma Världsbokdagen den 23 april. Varför bara koncentrera allting till en dag? Varför inte bygga ut det till en hel vecka?
Varje skoldag under läsveckan den 24–28 april inleds med en kvarts läsning. Det blir även en hel del läsning på svensklektionerna. Högläsning, tyst läsning och parläsning blandas, och olika aktiviteter kopplas till innehållet i böckerna. Veckan avslutas med en bokfrukost för att fira alla lästa sidor.
– Det kommer synas i korridorerna att läsveckan pågår. Planscher med boktips hängs upp på väggarna och ett grupprum förvandlas till utställningslokal där eleverna ställer ut sina arbeten. All personal kommer att pynta sina rum med böcker och inleda lektionerna med att ge eleverna sina bästa boktips eller berätta om ett härligt bokminne. Att bära runt på en bok, ja, använda den som accessoar, är också något som personalen kommer göra, säger Sarah Tillman, förstelärare på Sandåkerskolan.
På Sandåkerskolan i Häljarp går cirka 450 elever i årskurs 4-9. Man har sedan fyra år tillbaka satsat extra på att lyfta in skönlitteraturen i undervisningen. Genom att arrangera en läsvecka vill man visa elever och vårdnadshavare hur viktig skönlitteraturen är för elevernas språkutveckling.