UtvecklingsPorten kompletterar skolans undervisning med studiehandledning, obligatorisk kartläggning och modersmålsundervisning till barn och ungdomar på grund- och gymnasienivå.
Företaget erbjuder ca 50 språk och har 35 kompetenta studiehandledare. Fjärrundervisning gör det möjligt att nå elever i alla delar av landet med direktkontakt under skoltid.
Det unika med företaget är tre saker:
- Matchat ämne och språk. Barn, ungdomar och vuxna med annat modersmål än svenska är målgruppen. Genom kompetent studiehandledning med ämnesinriktning på både svenska och modersmålet kan den studerande nå sina mål.
- Personligt möte samt feedback till både lärare och elever – vilket är professionell studiehandledning.
- Leverans till kunder. Organisationen är helt uppbyggd för samarbetspartnern/kunden. Ingen egen verksamhet att ta hänsyn till.
Konceptet har utvecklats under tio års tid, först i projektform i samarbete med kommuner och skolor i regionen och de senaste tre åren som företag. Konceptet består av pedagogik, teknik och samarbete. Personal med rätt kompetens rekryteras och utbildas i konceptet.
För fjärrundervisning tillhandahåller företaget ett Learning Management System (LMS) som innehåller information, inloggning, bokningskalender, webbkonferens och möjlighet att skicka meddelanden. Systemet är webbaserat och kräver endast att användaren har fått inloggningsuppgifter. I konceptet ingår planering med varje elevs lärare och regelbunden återkoppling till läraren avseende studiehandledningens resultat.
Det är avgörande för kvaliteten på tjänsterna att ett nära samarbete finns.
Företagets personal är noggrant rekryterad på plats i regionen (Mellannorrland) och när inte rätt kompetens finns så sker rekrytering i övriga landet eller utomlands.
UtvecklingsPorten har dokumenterad rekryteringsprocess och utbildningar för de som arbetar med studiehandledning, obligatorisk kartläggning eller modersmålsundervisning. Vid behov finns kunnig mentor som stödjer ny personal i sitt arbete för att planera, genomföra, följa upp och göra bedömningar.