Lundabaserade Scientific EdTech byter namn till Akribian

Scientific EdTech grundades 2017 av Martin Hassler Hallstedt, psykolog och forskare, och Henrik Rosvall, digital strateg och designer.

Lundabaserade Scientific EdTech byter namn till Akribian 1
Lundabaserade Scientific EdTech byter namn till Akribian

Duon startade företaget med ambitionen att utveckla en helt ny pedagogisk app som lär barn matematik genom att kombinera vetenskapliga inlärningsmetoder med speldesign.

Appen bygger på Hassler Hallstedts doktorsavhandling i vilken han visar att barn som tränar matematik med hjälp av ett KBT-baserat program förbättrar sina matematikkunskaper med upp till 60 % jämfört med kontroll- och placebogrupper. Översatt till PISA-siffror skulle det innebära en klättring av det svenska PISAresultatet i matematik från plats 17 till plats 3.

– Det kan låta mycket, men jag vågar sticka ut hakan och säga att det är möjligt att uppnå om vi systematiskt förbättrar skolans undervisning med vetenskapliga metoder. KBT-baserad inlärningsmetodik är det bevisat mest effektiva sättet att lära ut beteenden. Ändå används det inte som inlärningsmetod i skolan, säger Martin
Hassler Hallstedt.

I slutet av året släpps betaversionen av appen Count on me! och inför det byter Scientific EdTech nu namn till Akribian.

– Det här året har vi gått in i en ny fas. Vi har flyttat ut från forskningsbyn Ideon vid Lunds Universitet, vårt team har vuxit från fem till tio personer och i november släpper vi betaversionen av Count on me! Det känns som ett bra tillfälle att byta från det ganska generiska namnet Scientific EdTech till Akribian, som är inspirerat av ordet akribi och betyder vetenskaplig noggrannhet. När vi väl kom på namnet var det ingen tvekan. Det symboliserar oss och vårt ursprung i vetenskapen och forskningen, säger Henrik Rosvall, som är ansvarig för appens speldesign.

Betaversionen av Count on me! kommer att lanseras via en Kickstarter-kampanj senare i höst och i början av nästa år siktar företaget mot den internationella marknaden