Under september månad lanserar NTI-skolan ett pilottest tillsammans med spelifieringsföretaget Insert Coin och Chalmers för att utvärdera och analysera vinsterna av en spelifierad plattform, om det kan leda till ökad motivation bland eleverna.
Gamification (spelifiering på svenska) betyder att man lägger in spelmoment inom verksamheter där man traditionellt sett inte använt sig av spel.
Det är ett sätt att göra uppgifter roligare och att öka exempelvis interaktion och engagemang. Fenomenet är hämtat från datorspel.
– ”NTI-skolan har som ambition att ligga långt fram inom digitaliseringen och vi vill nu ytterligare förbättra kvalitén genom att arbeta med förbättrad genomströmning.
Gamification har givit goda resultat inom många områden i samhället och vi hoppas nu även kunna hitta rätt sätt att använda metoderna inom undervisning.”, Peter Wilcke, verksamhetschef NTI-skolan
Eftersom NTI-skolans egenutvecklade lärplattform Omnius hela tiden utvecklas av våra egna programmerare så var det lätt att inkorporera gamification i de kurser där studien ska utföras.
– ”Vår lärplattform Omnius är marknadens ledande lärplattform. Som tidigare lärare och rektor kan jag säkerställa att utvecklingen hela tiden sker på elevernas och lärarnas villkor.” Andreas Stenberg, utvecklingschef Omnius på NTI-skolan
I projektet och piloten ingår forskningsprojektet Garfield (Chalmers), som kommer att följa lärare och elever och analysera effekterna av satsningen.
Vi berättar mer – Välkommen till oss den 12 september
Den 12 september kommer Adam Palmquist, författare till boken ”Det spelifierade klassrummet”, till Umeå och föreläser på NTI-skolan. Föreläsare är Adam, en Gamificationexpert på Insert Coin och industridoktorand vid högskolan i Skövde. Han har dessutom själv en bakgrund som lärare.
Efter föreläsningen finns möjlighet att ställa frågor till Adam samt Omnius utvecklingschef Andreas Stenberg och Jan Bidner (UX-strateg och Gamificationdesigner på InsertCoin).