Saltsjöbadens Samskola bygger unikt forskningscentrum och ordnar konferens om forskning i skolan

Saltsjöbadens Samskola utmanar och bygger ett forskningscentrum med forskande lärare på den egna skolan.

Och inte nog med det! Skolan har också planer på att starta en lärarutbildning som vilar på vetenskaplig grund. Den 11-12 november arrangerar Samskolan en konferens om sitt arbete. Medverkar gör bland andra professorerna Tomas Kroksmark och Ulla Runesson samt Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

”Det är mötet mellan skolkunskapen och vetenskapen som står i fokus på konferensen och vi vill visa hur det kan gå till att utveckla en skola med undervisning som vilar på vetenskaplig grund”, säger Britta Wikman, rektor för Saltsjöbadens rektorsområde.

Områden som kommer att belysas är bland annat hur skolan kan ledas och organiseras för att utveckla en forskande kultur. Peter Fredriksson, generaldirektör för Skolverket, kommer att ge sin bild av framtidens lärare. Ulla Runesson, professor i pedagogik, föreläser om kollegialt arbete inom ramen för learning study. Vi får också möta förstelärarna Karin Isaksson och Therese Kaindl som var med i Modellskoleprojektet på Ribbaskolan i Gränna.

Alla lärare vid Saltsjöbadens Samskola kommer att hålla seminarier om sin forskning. De har under ett läsår studerat på avancerad nivå och forskat på sin egen undervisning under vetenskaplig ledning av Tomas Kroksmark, professor emeritus, och Eva Aleby, professor vid Luleå tekniska universitet. Kroksmark har även sammanställt lärarnas forskningsartiklar i en antologi som kommer att delas ut på konferensen.

”Saltsjöbadens Samskola visar att lärare som ges rätt förutsättningar kan producera lokalt grundad kunskap som kan användas i den egna undervisningen och i skolans kvalitetsutveckling”, säger Kroksmark och tillägger att det också är ämnet för hans föreläsning på konferensen.