Hem NYHETER Educations Media Group förvärvar Blueberry och ökar fokuset på utlandsstudier

Educations Media Group förvärvar Blueberry och ökar fokuset på utlandsstudier

Publicerat av: Redaktionen

Educations Media Group (EMG), marknadsledande på utbildningsförmedling genom digitala plattformar, har förvärvat Blueberry, Sveriges största agent för utlandsstudier.

Blueberry hjälper varje år hundratals studenter att studera utomlands där de med ett tydligt användarfokus erbjuder kostnadsfri rådgivning.

Med hjälp av EMG:s marknadsledande siter med över 30 miljoner besökare under det gångna året är målet att effektivisera ansökningsprocessen och mångdubbla antalet studenter inom ett par år.

Educations Media Group förvärvar Blueberry och ökar fokuset på utlandsstudier

Från vänster: Jakob Tolleryd (Verdane), Mattias Säker, Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark (EMG)

Förvärvet, som är ett led i EMG:s fokus på ökad tillväxt och förvärv, förenklar ansökningsprocessen för alla användare som vill studera utomlands genom att möjliggöra ansökningar direkt via EMG:s sajt studentum.se.

– Som ledande marknadsplats för utbildning i Sverige så är detta ett naturligt steg mot visionen att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning.

Med stöd av Blueberry kan vi nu hjälpa alla blivande studenter med ansökningsprocessen när de söker efter utbildning utomlands, säger Fredrik Söderlindh, vd och medgrundare av EMG.

Förvärvet blir EMG:s första tillsammans med nya delägaren Verdane som tillsammans med tre av medgrundarna köpte ut ägarandelen tillhörande Novax, Axel Johnson-koncernens investmentbolags, tidigare under 2018.

Den aktiva grundartrion utgörs av Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark och Mattias Säker, som i och med den tidigare transaktionen blev majoritetsägare i bolaget.

– Intresset för utlandsstudier ökar i världen. Genom att Blueberry blir en del av EMG kan vi kombinera det lilla med det stora. Personlig rådgivning, lång erfarenhet och kunskap kombineras med EMG:s världsledande plattformar, säger Eva Axelsson Engström, senior partner på Blueberry.

26 100 svenskar studerar i dagsläget utomlands varje år. Den internationella studentmobiliteten är en prioriterad fråga på samtliga nivåer inom EU, som satt ett mål att 20 procent av de studenter som tar examen år 2020 ska ha studerat eller praktiserat utomlands. Nationellt siktar internationaliseringsutredningen som regeringen tillsatt ännu högre och föreslår ett mobilitetsmål på 25 procent till år 2025.

– Hos EMG har vi hittat samma starka passion för utlandsstudier som vi på Blueberry har. Med deras plattformar och vår långa erfarenhet av studentrådgivning samt kunskap om utlandsstudier kommer vi att tillsammans kunna hjälpa ännu fler studenter att hitta rätt utbildning, fortsätter Eva Axelson Engström.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>