SÖKES: Nyfikna och engagerade lärare som vill titta närmare på de utmaningar som dyker upp i förskolan eller grundskolan.
FINNES: Fyraårig licentiatutbildning vid Högskolan Kristianstad. Nu öppnar forskarskolan ReCEC!*
Att vardagen består av ständiga utmaningar – det kan nog de flesta lärare inom förskola och grundskola skriva under på. Det kan röra sig om det faktum att många barn har annat modersmål än svenska.
Eller att dagens femåringar har långt större erfarenhet av digitala världar än sina föräldrar. En del lärare kan också ha svårt att definiera och hantera läroplanens förstärkta pedagogiska uppdrag som lyfter fram begreppet undervisning.
Men i den dagliga verksamheten kan det vara krångligt att hitta tid eller resurser att stanna upp och fördjupa sig i problematiken. Därför erbjuder Högskolan Kristianstad, tillsammans med lärosätena i Göteborg, Mälardalen, Karlstad och Umeå, en fyraårig licentiatutbildning för just lärare i förskolan och grundskolans lägre klasser.
– Tanken är att lärarna ska kunna fördjupa sig i aktuella ämnen, samtidigt som de jobbar halvtid på sina respektive arbetsplatser. På så sätt kan de omsätta kunskaperna i praktiken och bidra till verksamhetens utveckling, säger fysikprofessor Andreas Redfors, som sitter i styrgruppen.
De olika lärosätena har olika inriktningar inom forskarskolan, och på högskolan kan de blivande doktoranderna fördjupa sig i ämnen som blanda annat rör naturvetenskap och hållbar utveckling inom förskolan.
– Men även om man är knuten till en viss högskola, är tanken att deltagarna ska resa runt och träffas i samband med kurser och internat. Det handlar också om att skapa kontakter och nätverk som kan fortsätta efter studiernas slut.
Det är femte omgången som Högskolan Kristianstad erbjuder plats på forskarskolan. Intresset för forskning är stort bland lärarna i förskola och grundskola. Det gäller bara att få arbetsgivarna – i de flesta fall kommunerna – att gå med på att finansiera lönekostnaderna för fyra års halvtidsstudier. En ganska dyr satsning vid en första anblick.
– Men här finns förslag på olika lösningar där till exempel skolområden eller förskolor kan gå samman och hjälpas åt med finansieringen, och det har visat sig löna sig längden. Vi har haft studenter i tidigare forskarskolor som återvänt till verksamheten och verkligen drivit på kompetensutvecklingen, sförklarar Andreas Redfors.