Behöriga lärare är fel ambitionsnivå
Hem PEDAGOGSNACK Så kan du se att lärare leder skicklig undervisning i klassrummet

Så kan du se att lärare leder skicklig undervisning i klassrummet

Publicerat av: Redaktionen

Alla känner till att det råder lärarbrist i Sverige.

Det inte alla har tänkt på är att det samtidigt råder brist på underlag för att utveckla skickliga lärare. 

Det har tidigare bara funnits ett sådant som vilar på vetenskaplig grund och som har varit tillgängligt för alla intresserade – Skolinspektionens tidigare observationsschema.
Goda nyheter! Sedan början av året finns ett alternativ som används i kommuner och på enskilda skolor över hela landet. Observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken har utvecklats och prövats under mer än 1800 lektionsobservationer sedan 2017.

Hur leder skickliga lärare undervisningen för lärande i klassrummet? 
Klicka här för att ladda ner en jämförelse mellan innehållet i tre olika underlag som vilar på vetenskaplig grund.

Så kan du se att lärare leder skicklig undervisning i klassrummet

Ladda ner en tydlig jämförelse av olika observationsunderlag

Så säger andra om Undervisningsskicklighet i praktiken

”För rektorer är det ett verktyg för att på riktigt kunna vara pedagogisk ledare. Redskapet är tankeväckande, tydligt och enkelt att använda. Det bidrar till det kollegiala lärandet – vi blir bättre på att undervisa!” Kajsa Andersson-Lundblad, FoU-chef UBK, Norrköpings kommun

”Innovation in Swedish education!”
Prof. Sir George Berwick, Hjärnan bakom Londons skolors turnaround på 2000-talet

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>