Hem FORSKNING Hur vänder vi trenden och får elever som mår bättre?

Hur vänder vi trenden och får elever som mår bättre?

Publicerat av: Redaktionen

Under Almedalsveckan presenteras projektet HAND i HAND med nya utbildningsprogram som bland annat ska förebygga psykisk ohälsa bland elever.

Mittuniversitetet leder arbetet som ska ge alla skolor konkreta verktyg att ta del av utan kostnad.

Hur vänder vi trenden och får elever som mår bättre?

Maria Rasmusson

– Siffrorna som visar på ohälsan bland ungdomar är alarmerande och målet med vårt projekt är att bidra till att vända trenden. Diskussionen kring elevers mående stoppar många gånger vid själva problembeskrivningen, men vi vill visa att det faktiskt går att förändra och därför fokuserar vi på hur vi kan få elever att må bättre, säger Maria Rasmusson, forskare vid Mittuniversitetet och projektledare för HAND i HAND.

Elever och personal i 48 högstadieskolor i Sverige, Tyskland, Slovenien och Kroatien får pröva en helt ny modell som ska leda till att färre elever drabbas av psykisk ohälsa i framtiden. Programmen med instruktioner, övningar och videofilmer görs tillgängliga på projektets webbplats på flera europeiska språk, utan kostnad.

I Sverige deltar 12 skolor i Västernorrland, Jämtland och Hälsingland med varsin klass i årskurs 8.

Under seminariet i Almedalen deltar bland andra Lena Nyberg, generaldirektör, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).

Hur vänder vi trenden och får elever som mår bättre? 2

Magnus Oskarsson

– Frågor som rör elevers och ungdomars mående angår oss alla, personal inom skolan, föräldrar, politiker och myndigheter. Arbetet för att förbättra elevernas trivsel och hälsa är en nyckelfråga, säger Magnus Oskarsson, forskare på Mittuniversitetet.

Medverkande i seminariet:

Lena Nyberg, generaldirektör, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF)
Isak Sandell, volontär, Föreningen Tilia
Kaja Ahlström, volontär, Föreningen Tilia

Mittuniversitetets arrangemang i Almedalen genomförs onsdag 4 juli och består av sex seminarier med varierat innehåll, men med tydlig koppling till aktuell forskning och angelägna samhällsfrågor.

Seminariet ”En nyckelfråga för en förstklassig svensk skola är hur vi förbättrar elevernas trivsel och hälsa” genomförs på Campus Gotland, lokal B51, med start 09.00, onsdag 4 juli.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>