Så skapas trygghet på Realgymnasiet i Stockholm

På Realgymnasiet i Stockholm arbetar ett trygghetsteam med kommunikationsmodellen NVC (nonviolent communication).

Så skapas trygghet på Realgymnasiet i Stockholm 1En metod  som används för att skapa trygghet och studiero i klassrummet.

– Inlärning sker bäst när elever kan koncentrera sig på sina ämnen och har en trygg atmosfär i klassrummet. Vi jobbar med empatisk kommunikation som vi både använder i våra samtal och lär ut till elever och klasser, säger Josephine Ryde som är lärare på skolan.

Initiativet till Trygghetsteamet startade då en klass hade konflikter som mest utspelade sig utanför skoltid men som även togs med in i klassrummet. Trygghetsteamet började att medla i helklass, hade samtal i små grupper, samarbetsövningar och lärde ut empatisk kommunikation.

Resultatet blev så lyckat att en mer långsiktig satsning till Trygghetsteamet startade.

Arbeta med empati

I arbetet med kommunikationsmodellen NVC övar eleverna bland annat genom olika övningar att känna empati med andra och ha större förståelse för andra. De får dessutom öva på självempati och att komma i kontakt med sig själva. Det blandas med fysiska samarbetsövningar och en lunch för att binda samman klassen och öka kommunikationen mellan klasskamrater.

-Efter att ha arbetat på detta sätt ett tag nu så kan vi se att samarbetet mellan eleverna flyter bättre, de blir ärligare i sin kommunikation och studieron har förbättrats. Vi reviderar också klassens spelregler när vi är inne i en klass, fortsätter Josephine.

-Vi är i den fantastiska situationen att vi fått utrymme av vår rektor att göra detta arbete, att det är viktigt och tas på allvar. Vi hoppas fortsätta att jobba för att alla ska känna sig trygga sin klass och skolan samt att vi ger eleverna ett verktyg i form av kommunikationsmodellen, som de kan använda utanför skolan och hela livet, avslutar Josephine.