Den nya boken Digital kompetens och källkritik i praktiken är en metodhandbok med många exempel på hur elevernas medie- och informationskunnighet (MIK) kan stärkas.
Författarna har utgått från forskning och egna erfarenheter som lärare och journalister.
– Våra gemensamma erfarenheter och iakttagelser från skolan ledde till att vi började skriva boken vi själva saknade och insåg att många skolor behövde, en bok med ett helhetstänk kring digital kompetens och källkritik, säger Charlotta Granath, författare till boken.
Boken förklarar hur skolor kan utforma undervisningen för att stärka elevernas digitala kompetens och källkritiska förhållningssätt.
– Genom konkreta undervisningsexempel för förskoleklass, grundskolans samtliga årskurser samt gymnasiet, får den som jobbar med utbildning en uppsättning verktyg för att bygga och stärka den digitala kompetensen hos eleverna, säger Jenny Sköld, författare till boken.
Digital kompetens och källkritik i praktiken är uppdelad i tre delar: Bakgrund, teori och forskning, Praktik och Undervisningsexempel förskoleklass – gymnasium. I varje kapitel finns checklistor, tips på var man kan hitta mer material och andra värdefulla verktyg som stärker medie- och informationskunnigheten hos eleverna.
Boken riktar sig till lärare, skolbibliotekarier, rektorer, skolutvecklare, huvudmän och studenter – men även till politiker och andra som är intresserade av skolutveckling i denna kritiska, omvälvande och spännande tid.