Hem FORSKNING Nytt samarbete stärker både skolan och lärarutbildningen

Nytt samarbete stärker både skolan och lärarutbildningen

Publicerat av: Redaktionen

Uppsala universitets lärarutbildning och Uppsala kommun inleder vid starten av vårterminen ett fördjupat samarbete som kommer att ge lärarstudenter mer tid på plats i skolan.

Samarbetet kommer också att bidra till utveckling av skolverksamheten genom att lärare och forskare initierar forskningsprojekt tillsammans.

Praktiken, eller verksamhetsförlagd utbildning som den kallas formellt, är en viktig del av lärarutbildningen. I grundlärarprogrammet, till exempel, spenderar lärarstudenter ungefär en termin av sin utbildning ute på praktik.

Nytt samarbete stärker både skolan och lärarutbildningen

Men kontakten med skolorna begränsas till vissa perioder och studenterna har uttryckt att de vill ha ännu mer verksamhetsförlagd utbildning.

I den nya försöksverksamheten utvecklas en modell med partnerskolor och partnerförskolor där en grupp lärarstudenter får större kontinuitet genom mer tid ute i verksamheten.

Tanken är att studenter ska kunna öva sig på att omsätta teori i praktik och att examinationer/praktiska moment i kurser ska kunna genomföras på partnerskolorna/förskolorna.

– Genom att knytas närmare till skolan får lärarstudenten bättre inblick i och erfarenhet av sådan yrkesutövning som inte fångas i ordinarie kursverksamhet och blir bättre förberedd för yrkeslivet, säger Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik och dekan för fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.

Förutom att föra utbildning och skolverksamhet närmare varandra kommer samarbetet även att stärka och fördjupa den praktiknära forskningen. Lärare och forskare ska tillsammans identifiera angelägna forskningsprojekt vars resultat skolverksamheten kan ha konkret nytta av. Lärare kommer på olika sätt att vara involverade i forskningen, till exempel som forskningsassistenter.

– Det är glädjande att universitetets lärarutbildning väljer Uppsala kommun som samarbetspartner i detta projekt. Det möjliggör för lärarstudenter att vara ännu mer förberedda för yrkeslivet och ger förutsättningar för en praktiknära forskning som är efterfrågad av förskolor och skolor, säger Birgitta Pettersson, utbildningsdirektör vid Uppsala kommun.

Fyra skolor och fem förskolor i Uppsala ingår i ett första steg och försöket ska utvärderas efter två år. Partnerskolorna och partnerförskolorna kommer att fungera som ett nav i utvecklingen att dela med sig av arbetssättet till fler skolor och förskolor.

Projektet invigs officiellt den 17 januari klockan 15 i Betty Pettersson-salen på Blåsenhus, von Kraemers Allé 1.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>