Nu har de kommunala skolhuvudmännen i Göteborgsregionen och Göteborgs universitet kommit överens om det kommande arbetet med försöksverksamheten kring praktiknära forskning i regionen.
Förra året gav regeringen i uppdrag till Göteborgs universitet att planera och genomföra en försöksverksamhet kring praktiknära forskning.
Idag bedrivs försöksverksamheten i nära samarbete med Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) och Göteborgs Stad och nu är universitetet och GR överens om hur arbetet ska se ut under den fortsatta perioden 1 juli 2018 – 31 december 2020.
– Genom överenskommelsen tas nu det första steget mot att bygga en gemensam och långsiktig grund för en förskola och skola på vetenskaplig grund. Därmed är beslutet om överenskommelsen historiskt – i framtiden kommer vi att fråga oss hur vi gjorde innan ULF-avtalen, säger Helene Odenjung, ordförande Utbildningsgruppen vid Göteborgsregionens kommunalförbund (GR).
Jämlika villkor och samverkan mellan lärosäte och skolväsende
Centrala delar som ska prägla det kommande arbetet med försöksverksamheten är samverkan mellan lärosäte och förskola/skola samt jämlika villkor mellan akademi och skolväsende i genomförandet av försöksverksamheten. Den gemensamma överenskommelsen innehåller avtalsskrivningar i syfte att bygga upp en hållbar och jämlik infrastruktur för arbetet och det ömsesidiga ansvarstagandet. Inom ramen för försöksverksamheten på nationell nivå används benämningen ULF-avtal, som anspelar på hälso- och sjukvårdens motsvarande ALF-avtal, vilket har varit utgångspunkt för utarbetandet av överenskommelsen på utbildningsområdet.
Överenskommelsen reglerar bland annat kommande utlysningar av forskningsmedel som kommunerna i Göteborgsregionen kommer kunna ansöka om. Försöksverksamheten kommer att utvärderas kontinuerligt vilket ger underlag för eventuella revideringar av överenskommelsens innehåll.
Samordning genom lärarutbildningens samverkansråd
Genom att förberedelsen för, och det fortsatta arbetet med, försöksverksamheten samordnas genom samverkan mellan de ingående parterna i lärarutbildningens samverkansråd ges unika förutsättningar för Göteborgsregionens modell. De tre parterna i samverkansrådet är Göteborgs universitet, Göteborgs stad och Göteborgsregionens kommunalförbund. Genom dessa tre parter säkerställs en god samverkan, inte minst genom de strategiska nätverk av representanter från skolhuvudmännen och nära ingång till kommunernas utbildningschefer som ges genom samarbetet.