Den statliga satsningen på lärarlönelyftet har vållat konvulsioner, konflikter och dålig stämning i många svenska lärarrum.
På grund av reformens regelverk har skolhuvudmän och rektorer runt om i landet sett sig tvungna att dela upp sitt lärarkollegium i en grupp som får ett kraftigt lönelyft och en annan grupp som inte får något alls.
På Stockholms Estetiska Gymnasium väljer man en annan väg. Skolan är ett elev- och personalkooperativ som funnits sedan 1999. – Vi har alltid prioriterat samarbete och kollegial gemenskap framför individuella löneskillnader som morot för prestationer, säger rektor Mats Kjellmer. Det har fungerat bra, vilket också syns i alla kvalitetsmätningar.
Nu har vi haft grundliga diskussioner i personalen om idén med lärarlönelyftet. Slutsatsen blev att alla legitimerade lärare som har månadslön, dvs minst 20 procents tjänst, ska få del av lönelyftet på 2500 kr/månad.
Statsbidraget är konstruerat så att det inte ska räcka till en så jämn fördelning, men styrelsen har beslutat att bereda utrymme i skolans budget för att få fram de kompletterande medel som krävs. Det är en viktig prioritering som är fullt överkomlig.
Solweig Linde, personalrepresentant i styrelsen för Stockholms Estetiska Gymnasium ek. för., kommenterar: – Som lärare inom dansinriktningen på STEG och ledamot i styrelsen har jag varit delaktig i skolans utveckling under många år. Vi har alltid varit måna om att låta besluten diskuteras ingående inom skolans alla organ. Ibland har det tagit tid och varit bökigt innan vi kommit fram till ett beslut. Men varje gång har vi gått stärkta ur processen.
Så var det även i den här frågan. Vi tycker ju alla att våra löner borde ligga betydligt högre med tanke på hur kvalificerade arbetsuppgifter vi har. När nu möjligheten gavs att höja lönerna var det extra viktigt för oss att behålla vår kollegiala anda, som är grunden för vår goda skolmiljö. Alla lärare på STEG uppfyller kriterierna för lärarlönelyftet, och därför är det naturligt att så många som möjligt får bli delaktiga.