SETTdagarna bjöd på ett stort utbud av inspirerande och intressanta föreläsningar under mässan.
Vi tog del av Skolverkets föreläsning som handlade om hur dem arbetar för skolans digitalisering.
”Skolverket har ett övergripande ansvar för att stödja och driva på skolans digitalisering. Det gör vi genom att samverka med flera andra myndigheter och aktörer.” – Marie Tängdén, undervisningsråd på Skolverket
Myndigheter ska ha ett samlat ansvar (sektorsansvar) inom ramen för sitt verksamhetsområde när det gäller de statliga insatserna för att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter för ökad måluppfyllelse och likvärdighet, vilket innefattar att vara samlade, stödjande och pådrivande i förhållande till övriga berörda myndigheter och andra relevanta parter.
Skolverkets sektorsansvar består utav sju olika områden:
-
Kompetensförsörjning
- Stödmaterial och lärande exempel
- Läromedel och resurser
- Forskning och beprövad erfarenhet
- Infrastruktur och standardisering
- Granskning och tillsyn
- Samordna digitala utvecklingsplaner
Som sektorsansvarig ska Skolverket formulera och förtydliga den önskade utvecklingen av skolväsendets digitalisering. För att kunna göra det samlar de tillsammans med olika aktörer och intressenter in kunskap, aktuell forskning och lärande exempel inom relevanta områden.
Denna kunskap sprider dem sedan vidare.
Skolverkets samordning ska kunna bidra till att man får en bättre överblick – det ska vara lätt att hitta rätt.
”Vi insåg att vi kan göra ett bättre jobb om vi arbetar tillsammans med andra representanter och myndigheter. Man behöver få stöd i sin verksamhet för att nå en bra digital utveckling. Man ska få hjälp av aktörerna för att få en bättre överblick och göra bättre val inom de digitala satsningarna.” – Mats Wennerholm, Skolverket
Samordna stödmaterial:
- Skolväsendets digitalisering förutsätter ständig kompetensutveckling
- Fler olika aktörer erbjuder kompetensutveckling
- Svårt att få överblick och se sammanhang
- Samverkan för bättre samordning
- Det ska vara lätt att hitta och prioritera i det stora utbudet av kompetensutveckling
Jessika Paulsson från Skolverket berättade om vad forskare anser om skolans digitalisering. Förra våren bjöd Skolverket ca 50 forskare från olika universitet med relevanta forskningsområden för att diskutera hur forskning kan göra skillnad i praktiken och digitaliseringens möjligheter. Syftet med samarbetet var dels för att se till att Skolverket får tillgång till den forskning som utbildningsbranschen behöver. På så vis kan man öka utbudet och spridningen av forskning samt tilldela den. Som lärare är man otroligt upptagen, Skolverket erbjuder möjligheten att sammanställa och förenkla forskningsartiklar för att på så vis underlätta informationen till lärarna.
En sammanställning av forskarnas diskussion:
- Lärarens digitala kompetens – en didaktisk kompetens. Man måste utnyttja den nya potential som finns.
- Digitalisering – en likvärdighetfråga och ett demokratiskt perspektiv. Eleverna måste ha ett digitalt förstående för att gå vidare i arbetslivet och i ett demokratiskt samhälle. Eleverna måste lära sig att granska källor.
- Behov av kritiska perspektiv gällande skolans digitalisering. Man tar till ny verktyg utan att fundera kring hur förutsättningarna förändras. Hur elevernas lärande förändras och hur lärandet i klassrummet förändras.
Under diskussionen nämnde även forskarna ett par områden som de anser att det saknas forskning inom när de gäller digitaliseringen. Forskarna ansåg att det bland annat saknas forskning gällande hur digitaliseringen förändrar relationen mellan elev och lärare.