Höstterminen 2018 började nya tillägg i skolans läroplaner att gälla som ställer ökade krav på att stärka elevers digitala kompetens.
En färsk Novusundersökning visar dock att var tredje grundskollärare saknar verktyg för att främja elevers digitala kompetens – en av fyra har inte tillräcklig egen kunskap.
Genom utbildningssatsningen Maker Tour – programmering i skolan bidrar Tekniska museet till att öka både elevers och lärares digitala kompetens.
”För att elever ska få tillgång till teknisk och digital kunskap behövs också att deras lärare har verktygen de behöver. Vi vill att alla ska ha möjlighet att upptäcka glädjen i teknik, samtidigt som vi vill vara med och bidra till framtidens kompetensförsörjning”, säger Peter Skogh, Museidirektör för Tekniska museet.
SCB uppskattar att det kommer att saknas 75 000 teknikutbildade i Sverige år 2035.1 Teknisk och digital kunskap är en demokratisk rättighet – men idag rekryteras elever till teknikprogrammet bara ur en tredjedel av befolkningen. Fler behöver alltså utbildas – från alla grupper i samhället. Det ställer ökade krav på såväl utbildningspolitik som skolor och lärare.
9 av 10 lärare vill öka sin digitala kompetens
Från höstterminen 2018 började Skolverkets nya direktiv om stärkt digital kompetens i skolan att gälla. Ett par månader in i terminen gav Tekniska museet Novus i uppdrag att undersöka hur lärarna förhåller sig till de nya tilläggen.2 Resultaten visar följande:
- Var tredje grundskollärare (32 %) har endast liten eller knapp kännedom om de nya tilläggen om digital kompetens i läroplanen.
- Var tredje grundskollärare (32 %) uppger att de inte har de verktyg de behöver för att stärka elevernas digitala kompetens – en av fyra (25 %) har inte tillräcklig egen kunskap. Det motsvarar tiotusentals svenska grundskollärare.
- Nio av tio grundskollärare (86 %) tycker att det är relevant med ett ökat fokus på digital kompetens i undervisningen.
- Nio av tio grundskollärare (91 %) vill stärka sin egna digitala kompetens.
Stärkt digital kompetens i unikt skol- och integrationsprojekt
Genom utbildningssatsningen Maker Tour – programmering i skolan vill science centret Tekniska museet bidra till att säkra Sveriges framtida kompetensförsörjning och innovationskraft inom teknik och programmering. Projektet vänder sig till mellanstadieskolor i utsatta områden i Stockholm.3 I en rosa buss besöker Tekniska museets pedagoger klasser och lär ut, inspirerar och stärker den digitala kompetensen hos elever och lärare – helt kostnadsfritt. Det tre veckor långa utbildningspaketet innehåller lärarintroduktion, workshops i skolan och på museet, samt gratis lovverksamhet. På kort tid har projektet blivit en stor framgång och nära 2000 elever och över 200 lärare har deltagit. Kontinuerliga utvärderingar visar att såväl elevers som lärares digitala kompetens stärks genom utbildningssatsningen. Maker Tour-projekt har även initierats på flera andra håll i landet – i Kronoberg, Gävleborg och snart även på Gotland.