Lärarförbundet är positiva till att regeringen öppnar upp för en grundlig översyn av skolans finansiering och väljer att gå vidare med Skolkommissionens arbete som grund.
Det är konstruktion av dagens skolpengssystem som ger upphov till en skev fördelning mellan olika skolor.
Det är därför heller inte så konstigt att likvärdigheten mellan olika skolor
minskar så att alla elever inte längre ges lika förutsättningar.
Det är därför jätteviktigt att rätt förutsättningar sätts in. Vi kan inte ha det som idag med ett system som drar isär skolan, med både en lärarbrist och skolsegregation och som konsekvens en lärarsegregation. Vi kan inte ha ett antikompensatoriskt system.
–Vi ser fram emot ett system där staten tar ett större ansvar över att rikta resurserna dit de behövs som mest. Vi kan inte se på när det läcker pengar i det skolpengssystem vi har idag. Vi måste ha ett finansieringssystem som gör skillnad för elever och lärare varje dag, säger Robert Fahlgren, andre vice ordförande för Lärarförbundet.
–Vi ser gärna att man i stället utformar ett finansieringssystem som stimulerar kvalitet i undervisningen och fördelar resurserna mer rättvist. Till exempel genom en ekonomisk ersättning till skolorna som istället bygger på faktiska kostnader- skulle göra skolans finansiering mindre ryckig och mer stabil. En tillkommande eller bortfallande elev ställer då aldrig ekonomin på ända, säger Robert Fahlgren.
I ett längre perspektiv och om politikerna fixar det här, så blir det lärare och elever som kammar hem vinsten, säger Fahlgren.