Varannan skola har inte läromedel till samtliga elever
Hem UNDERSÖKNING Varannan skola i Sverige har inte läromedel till samtliga elever

Varannan skola i Sverige har inte läromedel till samtliga elever

Publicerat av: Redaktionen

Varannan skola i Sverige, 51 procent, har inte läromedel till samtliga elever – det visar NE:s Läromedelsundersökning, som för första gången har undersökt hur tillgången till läromedel ser ut i landets skolor.

På var femte skola saknar mer än 75 procent av eleverna läromedel i minst ett ämne – och tillgången varierar stort över landet.

– Elevers rätt till utbildning av hög kvalitet ska inte avgöras av vilken kommun de bor i, vilken skola de går i eller vilka ämnen de läser. Ändå är det så det ser ut i dag. Nu måste Utbildningsdepartementet hörsamma hur läget faktiskt ser ut i landet, och agera därefter, säger Fredrik Bengtsson, vd på NE.

Varannan skola har inte läromedel till samtliga eleverLäromedelsundersökningen 2021 är en kartläggning där NE frågat landets grund, sär- och gymnasieskolor hur tillgången till läromedel ser ut, vilka utmaningar som står i vägen och vad de anser om kvaliteten på läromedelsutbudet. Svaret på den sistnämnda frågan är glädjande – 9 av 10 skolor är nöjda med kvaliteten på läromedel i Sverige. Däremot är det sämre med tillgången.

I Läromedelsundersökningen 2021 uppger 276 av 538 skolor, 51 procent, att de inte har läromedel till samtliga elever.

Dessutom är de regionala skillnaderna stora – medan nära sju av tio skolor i Halland och Stockholms län har läromedel till samtliga elever är motsvarande siffra i Norrbotten bara tre av tio. Drygt hälften av skolorna, 58 procent, uppger att ekonomin är det främsta hindret.

– Det är dystra siffror, och vår förhoppning är att Läromedelsundersökningen kan bidra till ökad kunskap och på sikt en förbättrad situation. Alla elever och lärare borde ha tillgång till objektiva, lättillgängliga och uppdaterade läromedel, så att fler kan lära sig mer, säger Fredrik Bengtsson.

NE (Nationalencyklopedin) är ett kunskaps- och läromedelsföretag som arbetar för att alla elever ska ha möjlighet till en motiverande, individanpassad och jämlik undervisning. Enligt den senaste PISA-undersökningen är Sverige sämst av alla nordiska länder på att skapa en likvärdig skola. Läromedelsundersökningen är ett initiativ för att komplettera bilden av den svenska skolans utmaningar.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>