Sportlovet ger massa tid för rörelse

Larmrapporterna om stillasittandet hos svenska barn och ungdomar avlöser varandra. Trots namnet är sportlovet en utmaning i många familjer. Hur stöttar och motiverar du din tonåring att hitta rolig träning? Här delar Friskis&Svettis med sig av några smarta tips.

Sportlovet ger massa tid för rörelse 1Nu drar de svenska sportlovsveckorna igång. Runt om i landet har närmare en och en halv miljon barn och unga en ledig vecka under februari eller mars. Trots att lovet har sin bakgrund i att förbättra folkhälsan och fortfarande är starkt förknippat med vintersport och utomhusaktiviteter innebär ledigheten för många unga mycket stillasittande och inomhusaktiviteter.

– Skolan har en viktig roll i att främja aktivitet och rörelse och forskning pekar på att det är just under skoltid unga får sin huvudsakliga aktivitet och rörelse. Under helger och längre ledigheter som lov blir stillasittandet något som föräldrarna får lösa på egen hand. En tidskrävande utmaning som inte sällan leder till bråk och tjat, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare på Friskis&Svettis.

Många av Friskis&Svettis föreningar i landet har speciella erbjudanden för skolungdomar under just sportlovet.

– För oss är det jätteviktigt att sätta barn och unga i rörelse och därför känns det självklart superroligt att flera av Friskis föreningar har möjlighet att erbjuda detta, säger Susanne Jidesten.

Att hitta motivation till träning är inte alltid så självklart. Här är 3 tips för att peppa din tonåring.

1. Tjata lagom

2. Kolla läget

3. Muta som startbränsle

Precis som för oss vuxna kan startsträckan vara det jobbigaste. Det samma gäller din tonåring. Kan ni sätta upp mål som motiverar till det första steget?

Fler tips hittar du på https://www.friskissvettis.se/Inspiration/Hjalpdintonaringatthittat