Knappt 4 av 10 barn faktagranskar inlägg av influencers Facebook LinkedIn Twitter
Hem UNDERSÖKNING Knappt 4 av 10 barn faktagranskar inlägg av influencers Facebook LinkedIn Twitter

Knappt 4 av 10 barn faktagranskar inlägg av influencers Facebook LinkedIn Twitter

Publicerat av: Redaktionen

9 av 10 svenska barn har stött på information som de tror eller vet är falsk/osann.

Samtidigt delar två tredjedelar informationen vidare utan att kontrollera källan eller sanningshalten.

Det visar en ny rapport från Barn- och ungdomspanelen, ett initiativ av Telia i samarbete med World Childhood Foundation.

Den nya rapporten “Barn och ungdomars erfarenheter av felaktig information på nätet”, är baserad på över 5000 enkäter med barn mellan 11 och 17 år i Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Dessutom deltog drygt 500 barn mellan 12–15 år i workshops i skolklasser, där de delade med sig av sina erfarenheter kring falsk information på nätet.

Enligt rapporten uppger 6 av 10 barn i Sverige att de granskar sina källor när de arbetar med skoluppgifter, men resultatet av studien visar också att när de ser något på sociala medier sjunker deras faktakontroll till låga nivåer. Samtidigt uppger bara 4 av 10 att de gör något för att kontrollera om innehållet från influencers är sant.

”Falsk information på internet är ett växande problem i vårt samhälle inte minst inför det allmänna valet till hösten 2022. Insikterna visar att våra svenska skolor gör ett bra jobb, och att det är viktigt att de fortsätter att sätta undervisning av källkritik högt upp på utbildningsagendan. Samtidigt behöver vi fortsätta utveckla verktyg för att motverka spridningen av desinformation och, inte minst, uppmuntra föräldrar att prata med sina barn om nätet från tidig ålder. Här kan Mobilkörkortet som Telia och Friends tagit fram tillsammans vara till hjälp, säger Sara Nordbrand, Hållbarhetschef för Telia Company.

Knappt 4 av 10 barn faktagranskar inlägg av influencers Facebook LinkedIn Twitter”När det gäller att lita på olika källor på nätet tycker de flesta barn mellan 11 och 17 i Sverige att välkända nyhetssajter är mest pålitliga. Det vanligaste sättet för barn att verifiera om något är sant eller inte är dock att fråga en förälder eller annan familjemedlem, vilket visar på vikten av att föräldrar inte underskattar sin betydelse för barnens nätbeteenden, säger Sara Nordbrand.

Sammanfattning av rapporten:

  • 7 av 10 elever i Sverige har lärt sig i skolan hur man verifierar information online. I åldrarna 14-17 är siffran 8 av 10.
  • Bland de barn som lärt sig detta i skolan anser ungefär hälften att de har lärt sig det tillräckligt.
  • 6 av 10 svenska skolelever delar information som de hittat på nätet med andra.
  • Endast 4 av 10 gör något för att faktakolla inlägg av influencers.
  • 8 av 10 barn i Sverige har upplevt ”clickbait” i någon form.
  • 7 av 10 har upplevt att ett foto eller en video redigerats för att få den att se verklig ut.
  • Välkända större nyhetssajter är den mest pålitliga källan online för barn i Sverige.
  • För äldre barn är det vanligare att besöka andra webbsidor för att jämföra om dessa säger samma sak.
  • 4 av 10 barn anger att Wikipedia är en tillförlitlig källa.
  • Youtube är mer betrodd av yngre barn och i högre grad av pojkar än flickor

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>