Vinnare av Haninge kommuns Pedagogiska priser
Hem KOMMUNER Vinnare av Haninge kommuns Pedagogiska priser

Vinnare av Haninge kommuns Pedagogiska priser

Publicerat av: Redaktionen

Den 16 mars 2023 delades årets pedagogiska priser ut under högtidliga former på Hotell Winn till tolv pedagoger och annan skolpersonal i Haninges förskolor och skolor.

Varje år lyfter Haninge kommun fram och belönar de som utvecklat verksamheten på en förskola eller skola.

Kollegor, chefer, elever och allmänheten kan nominera. Juryn består av ledningsgruppen på utbildningsförvaltningen.

– Tack vare engagerad personal i Haninges förskolor får barnen grunden för gynnsamt lärande i en trygg miljö och sunda värderingar i livet. Stort tack för ert fina arbete!, säger Pernilla Kjellin (M), barn- och förskolenämndens ordförande, Haninge kommun.

– Haninges skolpersonal har visionen för att Haninges elever ska lyckas, nu behövs bara förutsättningarna. Tack för att ni gör skillnad varje dag för våra elever, säger Veronica Pagard Salem (M), grundskolenämndens ordförande, Haninge kommun.

Vinnare av Haninge kommuns Pedagogiska priser– Skickliga och kunniga lärare är nyckeln till ett välfungerande samhälle där fria och självständiga individer kan skapa sig de liv de själva vill leva. Jag hade inte kommit långt utan de duktiga lärarna och kunskapen jag själv fick ta del av i gymnasiet. Pristagarna är ovärderliga och jag är tacksam över att vi har så fantastisk skolpersonal i Haninge, säger Adam Simonsson (L), gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens ordförande, Haninge kommun.

Priserna delades ut av till medarbetare i kommunala skolverksamheter och i friskolor.

Vinnare av Haninge kommuns Pedagogiska priser 2023

Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag i förskola

Könul Ismayilova, Långbälings förskola

Motivering:

Könul har en unik förmåga att på ett konkret, tydligt och demokratiskt sätt arbeta för barns rättigheter och för att förskolan ska vara en mötesplats för både barnen, deras familjer och de som finns på förskolan (barn och pedagoger). Hon gör skillnad för varje barn och det syns i att föräldrarnas bild av sina barn får så många fler nyanser. Könul ger alla ett hopp om framtiden och visar hur vi kan arbeta för en större social hållbarhet och en ökad demokrati!

Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag i grundskola eller grundsärskola åk F-6

Anna Eliasson, Svartbäcksskolan/Tyrestaskola

Motivering:

Med en unik närvaro, ett brinnande engagemang och ett skarpt öga för varje elevs enskilda behov lyfter Anna verksamheten till max. Genom sin undervisning och sitt generösa och osjälviska förhållningssätt bidrar hon till att på riktigt göra en enorm skillnad för sina elever och sina kollegor. Anna är en passionerad stjärna gällande kunskapsuppdraget och hon har ett unikt elevfokus. Alla aktiviteter är väl förankrade i läroplanen samtidigt som eleverna har roligt och får chansen att känna att de lyckas utifrån sin egen förmåga.

Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag i fritidshem inom grundskola eller grundsärskola

Christian Wihlborg, Brandbergsskola, grundsärskolans fritidshem

Motivering:

Christian gör skillnad genom sitt arbete tillsammans med såväl elever som med kollegor. Med Christians engagemang för elevernas kunskapsinhämtning kan de, med det fina stödet de får från honom, komma hur långt som helst.

Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag i grundskola eller grundsärskola åk 7-9

Sky Scot, Tungelsta skola

Motivering:

Sky gör det lilla extra för att alla ska ha så goda förutsättningar som möjligt. Hans djupgående feedback till var och en tillsammans med den klara visionen om vad som krävs, skapar den ultimata miljön för lärande. Han är extremt positiv och världens bästa lärare!

Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag inom högskoleförberedande program i gymnasieskola

Lärare i matematik 1b: Annika Persson, Elisabeth Pettersson, Anne-Marie Styrenius, Josefin Röja på Fredrika Bremergymnasiet, samhällsvetenskapliga programmet.

Motivering:

Lärarna i matematik 1b på samhällsvetenskapliga programmet har under många år jobbat hårt för att få alla elever på samhällsprogrammet att nå goda resultat i matematik 1b. De planerar, bedömer, utvärderar och har lektioner samtidigt, tillsammans. Ingenting lämnas till slumpen i något steg i undervisning eller uppföljning. De jobbar outtröttligt för att konstant förbättra sig och stöttar, sporrar och hjälper alltid varandra på ett exemplariskt vis.

Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag inom yrkesprogram i gymnasieskola eller gymnasiesärskola

Joel Andersson, Fredrika Bremergymnasiet, industritekniska programmet

Motivering:

Joel arbetar med stort engagemang för att se till att eleverna får bästa möjliga utbildning, att de utvecklas inom sitt framtida yrke och att de får med sig kunskaper som är konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden. Joel motiverar och individanpassar undervisningen på ett sådant sätt att eleverna lyckas.

Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag inom introduktionsprogram i gymnasieskola eller individuellt program i gymnasiesärskola

Yrkesintroduktionsarbetslaget: Daniel Palmqvist, Sofia Wickström, Annie Roberts, Asaad Kader Mohammad, Agneta Sjöblom, Grazyna Canevall, Johanna Stjernberg, Jonas Fälth, Jörgen Arnstad, Helena Landahl, Susan Johansson på Riksäpplet

Motivering:

Trots sina olika yrkesutgångar så har teamet blivit en helhet som ser alla elever som sina elever. Gruppen har sin styrka i att vara relationellt professionella gentemot varandra, elever och övriga medarbetare. Arbetslagets undervisning är varierad och lyckas både stötta och utmana elever som befinner sig på olika nivåer. Arbetslaget tar ansvar för Riksäpplets verksamhetsutveckling och bidrar till att göra yrkesintroduktion till en annan arena att lyckas på för ungdomarna som får känna lust och glädje att lära i ett yrke.

Särskilt skicklig pedagog, arbetsgrupp inom vuxenutbildning

Lärcentrum 2.0: Natalia Pasierska, Kamila Makowska, Eren Durak, David Santos, Rojina Tabatabaei Zavareh, Paola Ramirez, Joanna Mangold på Centrum Vux

Motivering:

Lärcentrum 2.0 har utvecklat elever, lärare och verksamheten som helhet, på ett mycket framgångsrikt sätt. Gruppen har utvecklat ett framgångsrikt koncept kring stöd för studerande i olika kurser och på vitt skilda nivåer, på plats fysiskt i Lärcentrums lokaler såväl som online. De leder också kollegialt och kollektivt lärande för hela skolans personal, bland annat genom workshops i olika digitala verktyg och designen av morgondagens digitala didaktik.

Särskilt skicklig pedagogisk ledning och utveckling

Johanna Jozic, Ribbybergsskolan

Motivering:

Johanna skapar ett naturligt förhållande mellan ledning och medarbetare. Hon ser alla medarbetare och tar sig alltid tid, för de som behöver prata. Johanna är otroligt kunnig i sin yrkesroll och finner lösningar på alla de problem som uppkommer, dessutom ofta med glimten i ögat. Hon står med fötterna på jorden och förmedlar lugn och trygghet, även om hon har en förmåga att vara ”snabb”, och få saker gjorda.

Bästa innovatör och entreprenör

Lycille Stenlund Jusonius, Västra Ekoskolan

Motivering:

Lycille är en enormt engagerad lärare som ser möjligheter i precis allt. I bild och slöjd används framför allt naturmaterial och återbrukat material. Tyger färgas och fågelholkar byggs med stor entusiasm av våra elever i ledning av Lycille. Två kreativa fågelholkar gick även till final i SM i fågelholk förra året och fick visas upp på Skansen.

Bästa förskolerestaurang/skolrestaurang/kök

Casper Gommans, I Ur och Skur Spetsbergen

Motivering:

Casper brinner för ett hållbart miljötänk i köket och arbetar och samarbetar aktivt med både barn och pedagoger i den frågan. Till exempel går alla barn efter fruktstunden varje dag in till honom med skal och rens från äpplen som han spar och senare under veckan gör äppeldryck av till mellanmålet. Förutom sitt stora engagemang i matlagning och ett hållbart arbete så har Casper har stor respekt och intresse i den (som han kallar det) ”lilla gästen”. Han är en självklar del och tillgång i både utbildningen/undervisningen på Spetsbergen!

Bästa miljöarbete

I Ur och Skur Mullebo/Lötkärrsskolan som representeras av bland annat Lina Partti och Antonio Trabucco

Motivering:

För deras hållbarhetsarbete tillsammans med barn och elever och som förebilder. I deras utbildning får barnen möjlighet till handlingsberedskap genom praktiken. Arbetet går som en röd tråd i verksamheten och är väl förankrat med social, ekonomisk och ekologisk dimension och vävs samman med arbetet med barnkonventionen och de Globala målen. Målet är att det förhållningssätt till natur och miljö som tillämpas ska leda till ett naturligt hållbart levnadssätt när barnen blir vuxna.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>