Ett makerspace är en kreativ verkstad som uppmuntrar till skapande, problemlösning och teknikutveckling.
Teknikeleverna på NTI Gymnasiet Gärdet är själva med och bestämmer hur skolans nya makerspace ska användas.
– Ett makerspace skulle kunna liknas vid en digitaliserad slöjdsal med oändliga möjligheter, berättar Erik Thonfors, rektor på NTI Gymnasiet Gärdet. På NTI:s gymnasieskolor innebär detta i praktiken ett rum fyllt med 3D-skrivare, laserskärare, CNC-fräs, mikrodatorer, och elektronisk mätutrustning.
Programmering och artificiell intelligens på gymnasiet
Makerspace är tänkt att bli en plats där eleverna kan förverkliga sina idéer och som ger lärarna möjlighet att ge eleverna uppgifter där de kan ta sina kunskaper till nya nivåer.
– I början ger vi eleverna en introduktion i vad makerspace är och visar de verktyg och den utrustning vi har. I undervisningen använder lärare och elever tillsammans makerspace i respektive ämne, men tanken är att det är elevernas egna intresse som kan lyfta detta till en högre nivå, berättar Haris Kasumovic, lärare i teknik och matematik på skolan.
Elevinflytande grunden för utvecklingen av skolans makerspace
– Vårt makerspace kommer till stor del att drivas av skolans Makerklubb som är elevstyrd. Detta skapar ett otroligt elevengagemang där eleverna på skolan har makten att påverka innehållet och hur vi använder makerspacet, berättar rektor Erik Thonfors.
Eleverna på NTI Gymnasiet Gärdet läser teknikprogrammet med inriktning informations- och medieteknik eller det estetiska programmet med inriktning estetik och media. Förutom riktlinjerna för skolans makerspace så planerar eleverna på skolan även ett LAN-event till våren.
– Med Makerspace kan vi förverkliga våra egna idéer. Jag kan göra fysiska modeller av mina 3D ritningar, berättar eleverna Lux och Eddie, medlemmar i Makerklubb NTI Gärdet.