Arbetsmarknadsmässans koncept står starkt efter 25 år

29-30 januari är det dags för högskolans arbetsmarknadsmässa STARK. Mässan har gått av stapeln årligen sedan 1995.

Arbetsmarknadsmässans koncept står starkt efter 25 år 1I år kommer nära hundra företag och organisationer hit för att träffa framtida medarbetare eller uppsatsskrivare bland högskolans studenter.

Marc Hermansson, projektsamordnare för STARK, berättar om årets mässa:

– Vi fortsätter med ett vinnande koncept som vi har haft i 25 år nu. STARK-mässan är inte bara ett bra tillfälle för studenter att träffa sina arbetsgivare, det är en möjlighet att otvunget nätverka och hitta de där jobben som kanske inte alltid finns men som behövs. Dessutom får företagen som är här en chans att ta pulsen på studenterna och se vilka som frågor som engagerar och är viktiga, säger han.

Mässan satsar på hållbar utveckling och är ett miljömärkt event sedan 2016. Dessutom väljer allt fler utställare att ansöka om att miljömärka sig.

– I år har vi lagt ytterligare fokus på att få företagen som ställer ut på mässan att miljömärka sig. För oss är det en självklarhet att sträva mot ett så litet klimatavtryck som möjligt. Det är vårt sätt att ta ansvar samtidigt som vi vill skapa en festlig och uppmuntrande mingelmiljö för både studenter och företag.

På onsdagen kommer utställare som vill träffa studenter som läser vård, pedagogik, administration och bibliotekarieprogrammet att ställa ut i Balderbyggnaden. På torsdagen kommer utställare som vill träffa studenter som läser ekonomi, HR och personal, informationsteknologi (IT), textil och mode, webbredaktör- och ingenjörsprogram. I Balder brukar utställare som söker studenter inom områdena HR och personal, webb och teknik (ingenjörsprogrammen) främst att ställa ut.