Webbinarium – Pandemins matematik och gymnasiearbete
Hem EVENT Webbinarium – Pandemins matematik och gymnasiearbete

Webbinarium – Pandemins matematik och gymnasiearbete

Publicerat av: Redaktionen

Hur kan matematiska modeller användas för att förklara smittspridning?

Webbinarium – Pandemins matematik och gymnasiearbete

Och kan gymnasieelever vara med och forska på riktigt?

Anna Karlhede, doktorand vid Stockholms universitet och SciLife Lab berättar tillsammans med Elin Ottergren, pedagogisk utvecklare från Vetenskapens Hus om ett spännande projekt i Corona-årets fotspår. Dessutom blir det frågestund och samtal med prof. Tom Britton som nyligen blev utsedd till ”Årets statistiksfrämjare 2020

Inom ramen för Vetenskapens Hus stöd för gymnasiearbeten har elever under läsåret 20-21 fått hjälp med att lära sig hur datainsamling och analys av data kan hjälpa oss att förstå en pandemis utveckling. Eleverna har arbetat med såväl programmering som matematik och genom detta fått en fördjupad förståelse för det senaste årets utveckling. Vi tar upp några exempel och berättar även om hur det är att skriva gymnasiearbete, plugga vidare på högskolan och forska inom matematik.

Se gärna filmen ”Pandemins matematik – med exempel från coronautbrottet våren 2020” om du är nyfiken på ämnet. Engelsk version: ”Mathematics of the Corona outbreak

Tid: måndag 26 april 2021 16:00 – 16:45
Plats: Online
Målgrupp: Elever i gymnasiet, lärare och övriga intresserade
Medverkande: Anna Karlhede, Stockholms universitet och SciLifeLab & Tom Britton, Stockholms universitet

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>