Den ledande sociala medieplattformen Yubo, där ungdomar umgås online, agerar mot nätmobbning och skadligt innehåll online genom att introducera en “Muted words”-funktion.
Den gör det möjligt för användare att blockera specifika uttryck de personligen anser vara provocerande olämpliga från att visas för dem i appen.
Användare kan nu ange ett antal ord, förkortningar eller emojis som de inte längre vill se bland sina kommentarer. Användare kan också välja från vem de vill stänga av orden för. De kan till exempel blockera ord från alla användare eller bara de som inte finns på deras vänlista. Yubo döljer sedan automatiskt kommentarer som innehåller dessa utvalda ord från användaren.
Sacha Lazimi, VD och grundare av Yubo, säger: “Efter förfrågningar från våra användare har vi märkt att provocerande ord inte är desamma för alla. Det kändes därför viktigt för oss att implementera en sådan funktion så att alla våra användare kan njuta av en skräddarsydd upplevelse.”
En studie utförd av Pew Research Center och Unicef visar att en majoritet (6 av 10) av tonåringar har upplevt någon form av nätmobbning. Den sociala medieplattformen Yubo förstår vikten av att erbjuda en säker miljö där den unga generationen kan umgås och träffa nya vänner. Yubos mål är att vara den säkraste platsen för unga människor att ta reda på mer om sig själva och världen runt omkring dem. Yubo har för närvarande mer än 50 miljoner abonnenter världen över, varav över 2,2 miljoner bor i Norden. (Sverige: 1 miljon, Norge: 491 000, Danmark: 471 000, Finland 300 000).
För några månader sedan lanserade Yubo en “Olämplig uppmaning”-pop-up-funktion i meddelandesektionen, när sexuella trakasserier upptäcks. Till exempel, om en användare skickar en olämplig uppmaning till någon på Yubo, kommer de att få en popup-varning med en fråga om de är säkra på att de vill skicka detta meddelande. Om de väljer att skicka det ändå, trots varningen, kommer meddelandet att döljas för mottagaren, för att skydda han eller henne mot innehållet.
Funktionen använder sig utav AI-algoritmer för att övervaka aktivitet och vidta åtgärder när Yubos riktlinjer inte följs. I livestreams finns AI-algoritmer och säkerhetsspecialister på plats för att säkerställa att riktlinjerna respekteras och att alla utbyten mellan användarna är korrekta. Yubo tillåter exempelvis inte partiell nakenhet på plattformen. Om någon bryter mot denna regel skickas en moderationsvarning som uppmanar dem att ändra sitt beteende. Om inte detta sker så kan Yubo välja att antingen avbryta livestreamingen och/eller avbryta kontot.
Samarbetar med ledande ideella organisationer för att bekämpa trakasserier online
Utöver introduktionen av “Muted Words” kommer Yubo också att hjälpa till att bekämpa nätmobbning genom olika partnerskap och kampanjer inuti appen. För att bidra till att förändra beteende och utbilda sina användare lanserar Yubo nu en global kampanj tillsammans med ledande ideella organisationer i Europa och USA. Tillsammans med NCMEC (USA), Rädda Barnen i Danmark, Child Net (Storbritannien) och e-Enfance (Frankrike) kommer de att agera tillsammans för att förhindra sexuella trakasserier online.
Tillsammans med Diana Award arbetar Yubo för att engagera användarna i gemenskapen genom att ställa frågor och föra en konstruktiv diskussion via app-samtal med Diana Award som värd..
Tillsammans med dessa ideella organisationer ska Yubo driva en kampanj i swipes som alla användare kommer att kunna ta del av. Detta för att öka medvetenheten om den viktiga frågan kring sexualla trakasserier online, som många användare stöter på i sociala nätverk i allmänhet. Om en användare bestämmer sig för att addera organisationens konto som en vän, kommer de att omdirigeras till dess webbplats och kunna ta del av verktyg som kan hjälpa dem att hantera sexuella trakasserier.