Hem KRÖNIKOR Höga förväntningar i högre utbildningar

Höga förväntningar i högre utbildningar

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA]  Betydelsen av högre utbildning behöver knappast diskuteras, men av samma anledning är det viktigt att sektorn granskas.

Det gäller oavsett om det sker från politiker, journalister eller lärosätenas egna anställda eller studenter.

Höga förväntningar i högre utbildningar

Victor Engelbrecht Dohlmann, Nordenchef Veeam

Att Malmö högskola i år blir universitet har väckt åsikter från alla möjliga håll. Samtidigt vill Frankrikes president Emmanuel Macron I grunden förändra hur europeiska universitet  ungerar. Något EU-projektet Open Education Europa också tittar på.

Stundtals kan det kännas som om listan på krav som ställd på universiteten är alldeles för lång för att kunna pricka av helt. Samtidigt som kraven från olika intressenter ständigt ökar.

Resultatet av de ökade kraven blir att teknik och dess tillgänglighet för att kunna erbjuda studenter och anställda en effektiv arbetsmiljö döms allt hårdare än vad de gjort tidigare.

Det gäller särskilt i den digitala eran, där teknikens tillgänglighet och effektivitet enkelt kan övervakas och utvärderas.

Det leder till en situation där tillgänglighet för applikationer och data är livsviktigt för att lärosäten ska kunna fungera på ett smidigt sätt, samtidigt som de kan undvika att skapa rubriker av fel anledningar.

Tillgänglighetens intressenter

För att bättre förstå tillgänglighetsutmaningarna våra universitet och skolor står inför är det viktigt att se vilka typer av användare systemet hanterar och vilka behov de har.

Givetvis finns studenterna, som idag förväntar sig tillgång till studiematerial, studentportaler och annan information från universitetet. De vill ha en sömlös upplevelse, vilket bottnar i att informationen alltid ska finnas tillgänglig oavsett dag eller tid på dygnet.

Det kan låta som en självklarhet, men samtidigt är den ständiga tillgängligheten och användarupplevelsen enormt viktig för universiteten att erbjuda, inte minst för att upprätthålla sitt rykte.

Studenternas möjlighet att påverka sin studiemiljö har växt rejält under de senaste åren.

Upplevelsen hos de befintliga studenterna avgör huruvida potentiella studenter kan tänka sig att söka till specifika lärosäten. Idag utvärderas allt löpande och omdömet ‘jag kan aldrig komma åt mitt material’ kan skada anseendet även hos de mest respekterade institutionerna.

Rör vi oss vidare behöver universiteten även erbjuda lösningar för fakulteten och administrativ personal. Här handlar det om att skapa moderna, databaserade upplevelser i klassrummet och att distribuera läromaterial för såväl lokala som distansstudenter. Samtidigt är den administrativa personalen beroende av applikationer för att kommunicera med såväl elever som kollegor och att hitta lösningar, som onlinekurser, för att attrahera en bredare blandning av studenter.

Kraven är således många och höga och tillgängligheten är en vital del av universitetens teknikportfölj. Det påverkar flertalet delar av institutionen, där brister kan innebära allt från en missad inlämningsuppgift för en student till skydd och upprätthållande av hela institutionens datahantering.

Kontinuitet över tillgänglighet

Universitet hanterar enorma mängder av väldigt känsliga och värdefulla data, allt från personlig information till bankuppgifter. Det finns samtidigt ett antal accesspunkter till nämnda data – där vissa av dem enkelt kan exploateras om inte korrekta backup- och återställningsprocesser finns på plats.

Det gör universitet till ett lämpligt mål för såväl utomstående kriminella som interna hackare.

2016 avslöjades ryska hackare ha tagit sig in i 63 universitets IT-system, medan en student under 2015 hackade sig in i systemen på Birminghams universitet för att bättra på sina betyg. Även här i Sverige går vi inte säkra, där den enorma IT-härvan som i september 2017 ledde till åtal med 60 åtalspunkter för en 38-årig man. Bland de drabbade organisationerna återfanns bland annat Skolverket och Lunds universitet.

Hur förbättringarna manifesterar sig beror på det enskilda universitetet. Faktorer som antal studenter, vilken typ av universitet det handlar om och var i landet det är beläget är några delar som påverkar.

Generellt sett kommer data och applikationer behöva understödjas av backupstrategier som återställer data efter avbrott på minuter snarare än timmar. Samtidigt som de kopior som görs behöver vara ständigt uppdaterade.

Vidare bör detta ta stöd av robusta metoder för synlighet, övervakning och tester av IT-miljön, så att ansvariga bättre förstår miljön och vilka potentiella risker som finns i systemen så snabbt som möjligt.

Att möta förväntningarna

Sektorn för högre utbildning förändras. Driften av ett universitet behöver ständigt ses över för att hela tiden vara så effektiv och lönsam som möjligt. Samtidigt som förväntningarna går upp ökar även granskningen ständigt.

Det är enormt positivt att teknik håller på att bli en viktig spelare inom utbildning, oavsett om det handlar om leverans av material, nya studiesätt eller möjligheten att assistera redan befintliga funktioner. Samtidigt måste IT-avdelningen förstå att avbrott, problem med tillgängligheten och andra komplikationer har en oturligt lång livslängd i folks medvetande.

Att förbättra tillgängligheten handlar inte bara om att öka möjligheten att ansluta sig till och komma åt viktiga dokument. Det är samtidigt en möjlighet att göra livet i studievärlden lite enklare och mer effektivt.

Victor Engelbrecht Dohlmann, Nordenchef Veeam

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>