Privata Affärers prestigefyllda utmärkelse ”Årets app” tilldelas Handelsbanken för deras nya Barnapp – utvecklad av Smart Refill under 2018 och lanserad i både Sverige och Danmark.
Juryns motivering: ”Barnen lär sig hantera pengar i Handelsbankens barnapp.
Det är både roligt och spännande, helt i linje med Privata Affärers inriktning.” Syftet med appen som lanserades i höstas var att hitta en arena där barn och ungdomar i samspel med sina föräldrar kan lära sig att hantera pengar.
–Samarbetet med Handelsbanken har präglats av snabbhet, interaktion, kreativitet och vilja att hitta digitala lösningar som hjälper Handelsbankens kunder till bättre service.
Jag är stolt över Smart Refills driv och förmåga att skapa nya lösningar i nära samarbete med Handelsbanken, säger Henric Ungh, VD Smart Refill.
När betal- och kreditkort tagit över i vardagen tillsammans med Swish, har kontanta pengar blivit ett ganska abstrakt begrepp. Förr var det enklare för barn att lära sig innebörden av enkronor och tiokronorssedlar – de fanns ju där fysiskt i handen, menar Linda Kyrkander, ansvarig för barnappen på Handelsbanken.
–Vi är otroligt glada, och lite förvånade, över uppmärksamheten kring appen. Men det bekräftar att vi är på rätt väg. Och vi som funderade in i det sista på om det var rätt att lansera appen nu, eller vänta tills ännu mer funktionalitet hunnit utvecklas, säger hon.
Syftet med appen som lanserades i höstas var att hitta en arena där barn och ungdomar i samspel med sina föräldrar kan lära sig att hantera pengar.