Partille kommun i samarbete med Göteborgs universitet

Under läsåret 2017-2018 har utbildningsförvaltningen i Partille kommun genomfört två projekt i samarbete med Göteborgs universitet och nu är ytterligare tre på gång.

Det är i samarbete med institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) på Göteborgs universitet som utbildningsförvaltningen har genomfört två projekt, så kallad praktiknära forskning. Det ena om hur samarbete mellan universitet och VFU-skolor kan öka handledningens kvalitet och den andra om ifall det är möjligt att lära etik genom skönlitteratur.

Samarbetet med Göteborgs universitet fortsätter inom fler områden under läsåret 2018-2019. På Oxledsskolan och Lexby skola med fokus på matematikdidaktik och på Vallhamra skola kring hur eleverna kan bli mer delaktiga i undervisningen i syfte att öka måluppfyllelsen.

Ingen ny företeelse

Denna samverkan är ingen ny företeelse i kommunen. Flera forskningsstudier har tidigare genomförts på förskolor och skolor runtom i Partille genom åren, CUL-doktorander har genomfört studier inom ramen för sin tjänst och flera av kommunens lärare har regelbundet undervisat på lärarutbildningen. Denna erfarenhet är också ett av skälen till det fortsatta samarbetet.

– Ytterligare en anledning till att Partille fått frågan om fortsatt samarbete är vår fantastiska teampilotorganisation. Få andra kommuner har liknande organisationer för att arbeta gemensamt med att utveckla undervisning med grund i det systematiska kvalitetsarbetet, säger Marika Abrahamsson, utvecklingschef på utbildningsförvaltningen i Partille kommun.

Verksamhetsutveckling

Vill du veta mer om verksamhetsutvecklingen inom utbildningsförvaltningen i Partille kommun? Är du nyfiken på hur kommunens pedagoger arbetar med fortbildning? Undrar du vad kollegialt lärande och systematiskt kvalitetsarbete egentligen innebär? Gå in på Partille kommuns pedagogsajt Pedagog Partille, där får du koll på allt detta och lite till.