Idag släpper Elevernas riksförbund den nya rapporten “Motståndskraftig skola”.
Nya siffror visar på att nästan hälften av eleverna upplevde ökad stress, nedstämdhet och oro/ångest under pandemin.
44% av elevrepresentanterna anser att möjligheten att hålla möten påverkades negativt, och 75% av eleverna upplevde en ökad oro inför framtiden. Här är en sammanfattning av de viktigaste fynden från rapporten “Motståndskraftig skola”:
Elevers inflytande och organisering
• 44% av elevrepresentanterna anser att möjlighet att hålla möten påverkats negativt, och 37% uppger att möjlighet att genomföra verksamhet påverkats negativt. En elev uttrycker i djupintervjun att “hela elevrådet dog”.
• Vi hittar en samvariation mellan när elever fått vara med och påverka undervisningen och deras möjlighet att bedriva verksamheten, som i sin tur sedan korrelerar med elevers engagemang. Vi menar därför att inflytande och delaktighet utgör en positiv spiral när det fungerar bra.
• Svaren från enkäten pekar på en samvariation mellan att elever som upplevde bristande förutsättningar för elevinflytande under pandemin även gjorde det innan pandemin. Även Barnombudsmannen understryker att rätten till delaktighet brast redan innan pandemin och att pandemin endast förstärkt existerande brister. En elev uttrycker: “[…] Elevinflytandet har aldrig varit högt. Det har alltid varit någon medelålders som styr som inte riktigt har koll på vad vi faktiskt vill.”
Elevers psykiska hälsa
• Nästan hälften av eleverna i enkäten upplevde ökad stress, nedstämdhet och oro/ångest i samband med pandemin.
• 4 av 10 elever uppger att deras psykiska hälsa i allmän bemärkelse har påverkats negativt av pandemin.
• En oroväckande trend: 44% av tjejerna uppger att pandemin har haft en negativ påverkan på deras självskattade psykiska hälsa, jämfört med 28% av killarna. För de som identifierar sig som “annat” i enkäten uppger 55% att pandemin har haft en negativ påverkan på deras självskattade psykiska hälsa.
• Ökad oro för framtiden. Svaren från enkäten visar att det genomgående är en majoritet av eleverna som upplevde ökad oro inför framtiden under pandemin. 68% upplever ökad oro för betyg, 64% för sin livssituation, 62% för att inte ha tillräcklig kunskap för framtida studier, 66% att de inte kan prestera på samma sätt som tidigare och 75% upplevde en ökad oro för pandemins effekt på samhället (ekonomi, politik, arbete och framtid).
Rapporten bygger på enkätundersökning med 1184 elever i åldrarna 13-19, åtta djupintervjuer med elever och intervjuer med Stiftelsen Friends, Barnombudsmannen och Skolinspektionen.