Lasse och Maja är landets mest kända detektiver – i varje fall om du frågar barn mellan 6 och 12 år!
Böckerna har sålt i otroliga 5,5 miljoner exemplar i Sverige.
Idag kan man läsa och lyssna på berättelserna, man kan se LasseMaja på bio och teater – och nu kommer den första serietidningen om de populära karaktärerna.
För snart tjugo år sedan började Martin Widmark och Helena Willis hitta på berättelser om två barn som bor i den lilla staden Valleby. De fick heta Lasse och Maja och de hade just startat en liten detektivbyrå ihop, LasseMajas Detektivbyrå. Den första boken, Diamantmysteriet, blev en stor succé och resten är historia.
LasseMajas Detektivbyrå är de mest lånade böckerna på biblioteken och toppar ständigt bokförsäljningslistorna i Sverige. Elva år i rad har barnen röstat fram dem som sina egna favoriter. Böckerna har även gjort succé internationellt. Nu tar alltså de omåttligt populära barnboksfigurerna klivet in i seriernas förtrollande värld.
– När jag var liten läste jag och brorsan serier, berättar Martin Widmark. Det var Tintin och det var Fantomen och många, många andra. Och jag har förstås läst Bamse för mina egna barn. Så ni kan förstå hur roligt jag nu tycker att det är att den alldeles första LasseMaja-serietidningen kommer ut!
Helena Willis fyller på:
– När jag var barn lånade jag alla barndeckare jag kunde hitta på mitt bibliotek. Men jag lånade också Asterix och Lucky Luke-albumen och gillade dem jättemycket. Och Tintin förstås. Däremot har jag inte ritat så mycket serier själv. Så det känns verkligen jättekul att Valleby finns i serieform nu.
Den första utgåvan av serietidningen LasseMajas Detektivbyrå kommer ut den 23 januari. Tidningen innehåller helt nyskrivna och nytecknade mysterier där läsaren får följa med Lasse och Maja när de löser mysterier i Valleby.
Serierna är framtagna i ett nära samarbete mellan Martin Widmark, Helena Willis och manusförfattaren Susanne Adolfsson och serietecknaren Tony Cronstam.
Utgivningen är planerad till 6 utgåvor per år och tidningen kommer att säljas både i butik och som prenumerationstitel.