Adobe lanserar Analytics University för att främja digital kompetens
Hem SkolNivåEftergymnasial Utbildning Adobe lanserar Adobe Analytics University för att främja digital kompetens

Adobe lanserar Adobe Analytics University för att främja digital kompetens

Publicerat av: Redaktionen

Globalt program ger högskolor och universitet tillgång till Adobe Analytics och kursplaner kostnadsfritt.

I Sverige har programmet bland annat testats på IHM Business School.

Adobe presenterar Adobe Analytics University, ett globalt program för att stötta framtida arbetskraft med efterfrågade färdigheter i dataanalys. Lärare på högskolor och studenter kommer att kunna använda Adobe Analytics – den branschledande plattformen för kunddataanalys – utan kostnad – och dess kursplaner och praktiska aktiviteter. Studenterna kommer att lära sig att använda data för att driva affärsbeslut och få färdigheter för karriärer som sträcker sig från datavetenskap till marknadsföring och produkthantering. Programmet är en utökning av Adobe Creative Campus, som stöder digital kompetens genom tillgång till Adobe Creative Cloud i klassrummet.

– Adobe driver den digitala transformationen för stora varumärken inom alla sektorer, och en sak vi ständigt hör är hur svårt det är att hitta rätt talanger att anställa. Digital kompetens är av största vikt för studenter i dagens digitala ekonomi, och det här programmet uppfyller behoven hos dagens arbetsgivare samtidigt som studenterna får upp ögonen för karriärer de kanske inte har övervägt tidigare, säger Keith Eadie, Vice President och Head of Product på Adobe Analytics.

Adobe lanserar Analytics University för att främja digital kompetensAdobe Analytics University utvecklades genom Adobe Analytics Challenge, som lanserades 2005. Den populära tävlingen ger studenter möjligheten att arbeta med riktiga data från företag som Nike, Major Leauge Baseball och Sony Playstation för att lösa affärsutmaningar. Tidigare deltagare har använt erfarenheterna för att inleda karriärer på företag som The Home Depot, Boston Consulting Group, Amazon och ideella organisationer som Learning Forward. Detta har också gjort att det väckt intresse hos lärare på högre nivå som ville inkludera delar av tävlingen i sina kursmoment.

Tillsammans med Adobe har professorer från institutioner som University of Wisconsin-Madison, University of Utah, University of Michigan, och lärare vid svenska IHM Business School, samarbetat för att utveckla läroplanen och hjälpt till att forma programmet för att säkerställa att det enkelt kan användas på vilken högskola eller universitet som helst.

– Pandemin formade om ekonomin och exponerade konsumenter för en digital verklighet, och pressade organisationer att transformera sig själva på ett öre och söka nya typer av talang. De digitala kompetenserna som studenterna kan skaffa sig genom Adobes program kommer att vara till stor hjälp för dem att lyckas inom karriärsfält såsom marknadsföring, säger Neeraj Arora, Proffessor of Marketing, University of Wisconsin-Madison.

– Förmågan att leverera digitala upplevelser har blivit helt avgörande för företag. Data är en oerhört värdefull tillgång och Adobe Analytics University spelar en viktig roll i att hjälpa studenter att skaffa sig viktiga färdigheter som förbereder dem för arbetslivet på bästa sätt. Många studenter som gått ut utbildningarna jag undervisar i och som jag haft kontakt med efteråt, är oerhört tacksamma för den här möjligheten. Erfarenheten i utbildningen har varit så bra att de inte bara vill använda Adobe Analytics i arbetslivet, flera har även aktivt valt att söka sig till företag just eftersom de använder Adobe Analytics, säger Henrik Baecklund, co-founder & Digital Analyst på Adding Insight, som undervisar i utbildningen Digital Analytics Specialist på IHM Business School.

Programmet har fyra grundläggande moduler som kan inkorporeras i vilken läroplan som helst. Deltagare ges tillgång till en miljö som ger studenter möjligheten att använda Adobe Analytics med omfattande demodata. Meningen är att det ska göras i egen takt, och lärare kan välja någon av modulerna för att använda i sitt kursarbete.

Modulerna fokuserar på:
  • Datainsamling: Organisationer måste ansluta data från olika källor och mellan avdelningar såsom marknad, kundtjänst, försäljning, personalavdelning och fler – vilka alla kräver korrekt styrning och sekretesskontroll. I den här modulen lär sig studenterna grunderna i datainsamling, lagring och datatvätt, samt implementering.
  • Datastrategi- och arkitektur: När data samlats in, behöver en datastruktur sättas ihop för att göra datan användbar över hela organisationen. Studenter kan kombinera mätvärden över konsumentkontaktpunkter, exempelvis för att förstå hur kampanjerbjudanden online lockar folk till den fysiska butiken. Det ger också studenterna en möjlighet att definiera nyckeltal och hur målen struktureras och uppnås.
  • Standardmått och funktionalitet: Den här modulen fokuserar på rapportering och hur data presenteras för en organisation i stort, som spänner över funktioner som marknadsföring, produktutveckling, e-handel och design. Studenterna kommer att fortsätta lägga mening i siffrorna och visa hur insikter kan driva verklig handling.
  • Grunderna i Analysis Workspace: Analysis Workspace är ett unikt dra-och-släpp-gränssnitt i Adobe Analytics. Inspirerade av Photoshop kan användare kurera olika datauppsättningar och ta på sig en detektivroll för att avslöja dataavvikelser och andra insikter. Den här modulen ger eleverna möjlighet att kurera data, samarbeta med andra, producera nya visualiseringar och upptäcka insikter som främjar affärsmål.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>