I lördags fattade Högskolan Kristianstad beslutet att göra om alla campusförlagda utbildningar till distansutbildningar för att minska risken att sprida covid-19 och coronaviruset.
Redan på tisdagen ställde lärarutbildningarna om till internetbaserad undervisning.
Här berättar studenten Linnea Sköld, som går näst sista terminen på Grundlärarutbildningen med inriktning mot årskurs 4–6, hur omställningen varit hittills.
Hur har omställningen från campusstudier till distansstudier varit hittills?
– Vi har för tillfället en tacksam kurs att ha på distans med mycket självständigt arbete där vi sitter och skriver på examensarbetet. På fredag ska jag och min skrivpartner ha handledarmöte tillsammans med ett annat skrivpar för att få feedback på vårt arbete.
Det kommer nu att ske via Zoom i stället för på campus. Jag har aldrig använt det tidigare så det ska faktiskt bli väldigt kul att prova något nytt! Med alla tekniska möjligheter som vår vardag består av så går mycket att lösa relativt smidigt.
Vilka positiva effekter har omställningen internetbaserad undervisning haft?
– En bra sak är att man utvecklar sin egen disciplin men också planering för att kunna disponera sin tid effektivt. Man får också utrymme att vara kreativ och testa olika pluggmiljöer för att få variation i vardagen.
Vad är skillnaderna rent praktisk med studierna nu?
– Det är mycket som man tar för givet när allt rullar på som vanligt i vardagen som man måste fundera över nu. Till exempel har jag inte tillgång till högskolebiblioteket här hemma vilket kan vara jobbigt om man sitter i kö på en viktig bok eller behöver något som endast finns där. Det gäller också att man har en väl fungerande och snabb uppkoppling för att digitala möten för att ska fungera smidigt, vilket alla kanske inte har.
Vilken hjälp har ni fått av era lärare och högskolan för omställningen?
– Vi har kontinuerligt blivit uppdaterade av både våra lärare och programansvarig hur utvecklingen har sett ut allt eftersom och fått noggrann information om vad som gäller på högskolan, vad vi bör tänka på och varför det gick över till nätbaserat. Med andra ord har vi hela tiden fått den information vi behövde.
– Nu när vi sitter hemifrån och studerar så ställer det såklart krav på att lärarna måste vara tillgängliga online och vår handledare svarar snabbt, hjälper oss igenom arbetet, svarar på våra frågor och är engagerade i oss.
– Vi har fått länkar med olika guider på digitala verktyg och plattformar för att kommunicera online som skolan fixat, allt för att hjälpa oss att ta oss an detta nya undervisningssätt, det var bra faktiskt!
Har något blivit enklare efter omställningen till distansstudier?
– För oss som pendlar ganska långt så är det givetvis väldigt skönt att inte behöva ta tåget och fastna i förseningar och vi behöver heller inte dyra resekort. Pendlingen stjäl en del tid och man kommer hem ganska sent vissa dagar, men nu hinner man med andra ärenden också under dagarna.
– Nu kan jag disponera min tid mer som jag vill och plugga i den miljö som jag trivs bäst i, för vi är ju alla olika. Om jag vill vara invirad i en gosig filt med lite te, sitta hemma hos en klasskompis eller vill börja dagen med träning på morgonen och sen sätta sig och arbeta, så gör jag så.
– Jag och min skrivpartner brukar variera var vi träffas och skriver vilket jag tycker gör stor skillnad för att upprätthålla kreativiteten och motivationen. Ibland ses vi på fik, ibland på bibliotek och ibland hemma hos någon av oss. Framför allt kan vi ta sovmorgon när vi känner att huvudet behöver en paus. Det gör hela pluggandet väldigt mysigt och flexibelt. Det gillar jag!
Har något blivit svårare?
– Det är svårare att hålla kontakt med kursarna hela tiden för det känns lite opersonligt online. Jag gillar samtal och träffar ”face to face” för att ställa frågor och diskutera eller visa något i min text som jag behöver hjälp med. Men detta är nog en sak som jag vänjer mig vid och blir bättre på.
– Samtidigt förstår jag utmaningarna för Sjuksköterske- och Tandhygienistprogrammet där de behöver vara mer på plats för att träna olika praktiska moment.
Hur påverkas den sociala sammanhållningen i er klass?
– En klar nackdel är att vi inte ses lika mycket eftersom alla sitter med sina examensarbeten på varsitt håll, men vi pratar en hel del och kollar av hur det går för varandra. Vi hjälper varandra och ser till att alla mår bra.
Hur påverkar Coronaviruset er verksamhetsförlagda utbildning (VFU)?
– Vi har inte VFU förrän i höst och hittills ser det ut som att den blir av, men att besökande lärare från högskolan besöker oss via Zoom på nätet i stället för att komma ut till oss. Nu har ju alla grundskolorna fått okej att stänga ner om de vill, vilket såklart blir lite oroligt för de som har VFU nu under våren.
Hur lägger du upp studierna nu?
– Jag går upp på morgonen och åker till vår bestämda plats där vi möts, fikar, jobbar stenhårt och åker sen hem och gör det vi vill. Låter oss ha lite fritid efter hårt arbete. Det är viktigt och svårt att lyckas göra en skillnad på fritid och arbetstid när man arbetar hemifrån därför är det bra att vara på ett annat ställe så att när man kommer hem så är man ledig! Annars hade man kunnat sitta hela tiden pö om pö och aldrig tillåta sig vara riktigt fri. Det är jag nog inte ensam om!
Vilka erfarenheter från denna omställning till distansutbildning kan du dra nytta av och ta med dig ut i arbetslivet efter studierna?
– Vi är sedan tidigare vana att arbeta internetbaserat tillsammans i grupparbeten för vi i klassen bor utspridda runt om i Skåne. Vi är också vana att kommunicera och skicka in arbeten via lärplattformen Canvas här på högskolan. Men omställningen till distansutbildning är en ny situation för oss så vi utvecklas med den och blir ännu vassare i den digitala världen, och det är absolut något vi kommer ta med oss till våra elever i framtiden. Just att veta om hur och att det fungerar med internetbaserad undervisning är bra att vara insatt i om det skulle hända något liknande i framtiden. Skulle en lärare vara sjuk vore det väldigt bra om eleverna har en smidig tillgång till undervisningsmaterialet och rutiner kring hur de når och använder det.
Har du några egna tankar om framtidens arbetsplats?
– Min dröm är att skaffa internationell lärarlegitimation och prova på hur det är att arbeta på skolor utomlands och få ta del av andra kulturer och miljöer, och samtidigt få växa själv. På en drömarbetsplats skulle det finnas tillgång till olika digitala verktyg och hjälpmedel för eleverna och skapa spännande och omväxlande undervisning.
– Jag är ett stort fan av Clevertouch i klassrummet. Det har oändligt med möjligheter både för mig när jag håller genomgång men också för att till exempel snabbt söka upp en bild eller ett filmklipp på något vi pratar om och slänga upp det så alla ser.
– Eleverna kommer alltid ligga steget före oss lärare i den digitala utvecklingen tror jag, men det är viktigt att hänga på så mycket som möjligt för det digitala är ”hemmaplan” för många. Även om det är viktigt med en varierad undervisning så är det också viktigt att undervisa eleverna där de känner att de är bekväma, och framför allt lära av varandra.
– Jag tycker det är bra att Högskolan Kristianstad var bland de första med att gå över till internetbaserad undervisning och visar att det är viktigt att vi tar vårt ansvar och saktar ner smittspridningen. Vi är ju så många som annars åker över hela Skåne till Kristianstad och hem igen. Framförallt så vill jag tillägga att det är så mycket snack om att skolorna ”stänger”, fast så är ju inte fallet. Vi går bara över till en distansvariant av programmen!
Text: Fabian Rimfors och Linnea Sköld
Foto: Elin Berglund