Hem REPORTAGE Danmark i digital framkant

Danmark i digital framkant

Publicerat av: Redaktionen

Danmark satsar på den digitala utvecklingen i skolan har länge pekats ut som ett lyckat exempel. Man har bland annat satsat hårt på att använda digitala läromedel, en diskussion som varit en icke-fråga i Sverige menar IT-strategen Mats Östling.

I Sverige land blev läromedel främst en fråga om logistik, inte pedagogik.

–Det var länge sedan det fanns en strategisk diskussion om vilka läromedel man ska använda och hur de ska användas, förklarar Mats Östling, som bland annat jobbat för Sveriges kommuner och Landsting och Stockholm Stads danmarkUtbildningsförvaltning.

–Det är den tydligaste delen i den danska satsningen, de har pekat ut vägen. I en svensk kontext hade man pratat infrastruktur och möjligen sagt att det ska jacka in mot kursmål. Det hade inte dykt upp en fråga om läromedlens roll, säger han.

Arbeta systematiskt

I Danmark har staten haft en annan möjlighet och självklarhet att agera eftersom det inte längre finns många små kommuner i landet. Man har också ett statligt departement som är tjänsteleverantör och som erbjuder UNI-login som tjänst.

–Det startade som en intern lösning och omfattar grundskolan och till viss del gymnasieskolan. Danskarna vet att det tar tid men de jobbar ändå på som attan under tiden. Man måste använda tiden till att arbeta systematiskt, för det gör danskarna. De har hela bilden och ser till aktuell forskning, infrastruktur, hur användningen ska se ut och vilka mål man vill se för IT-lärandet, säger Mats Östling.

Onlinetänk

Ett krav i Danmark för att skolor ska få statligt bidrag till inköp av digitala läromedel är att det ska vara onlineläromedel

–Det är verkligen onlinetänkande i Danmark. Andelen digitala läromedel har ökat, så även hela volymen. Kvalitéten på produkterna har också ökat. Det underlättar även för mindre leverantörer, trots att det finns tekniska utmaningar. I Danmark har man även något fler leverantörer, förklarar Mats Östling.

Vi kommer ikapp

Danskarna är i framkant och driver bland annat hårt frågan om att man ska ta med sig egen utrustning till skolan, Bring your own device (BYOD). Mats Östling tror dock att Sverige är på rätt väg.

–Jag tror att vi kommer att komma ikapp därför utvecklingen drivs av skolor. Då blir användningen mer självklar. Vi kommer inte att komma ikapp tack vare statliga initiativ. Kompetensutveckling är bra men löser inte alltid problem.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>