Störst utmaning i landsbygd - Unik visualisering av utsatta skolor
Hem REPORTAGE Störst utmaning i landsbygd – Unik visualisering av utsatta skolor

Störst utmaning i landsbygd – Unik visualisering av utsatta skolor

Publicerat av: Redaktionen

Tvärtemot den gängse bilden är det skolor utanför tätorter som har störst utmaningar.

Stiftelsen Berättarministeriet lanserar nu en unik visualisering av skolor utifrån socioekonomiskt index.

Enligt sammanställningen ligger de mest utsatta skolorna utanför större tätbebyggelse.

Stiftelsen Berättarministeriet verkar för att minska segregationens negativa konsekvenser på barns skolgång genom att stötta lärare och elever i skolor med högt socioekonomiskt index. Stiftelsen har tagit fram en skolkarta som visuellt presenterar var dessa skolor befinner sig – en satsning som resulterat i ett helt nytt verktyg för att kunna rikta resurser till rätt mottagare. Med anledning av embargo är skolkartan lösenordskyddad till 4:e oktober, lösenord: 2023_skolkarta! Skolkartan fungerar som ett informationsverktyg till beslutsfattare inom skola och utbildning.

I datan framkommer att det är skolor utanför de större tätorterna som har de största utmaningarna. I vissa mindre kommuner tillhör samtliga eller marjoriteten av grundskolorna den högsta indexkategorin.

Störst utmaning i landsbygd - Unik visualisering av utsatta skolor– Skolkartan fungerar som en pedagogisk illustration och en påminnelse, den sätter fingret på något vi ofta pratat om; hur ojämnt fördelade skolans utmaningar är mellan stad och land. Vi tror att det kan bli ett viktigt verktyg i den offentliga diskussionen, men också för konkret beslutsfattande av både stat, kommun och skolans huvudmän, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.

Skolkartan möjliggör filtrering av skolor utifrån socioekonomiskt index, och även om det finns skolor som presterar väl trots hög indexplacering, är det oftast i skolor inom denna kategori som extra insatser behövs.

– Vi välkomnar regeringens stora satsningar på skolan men det kommer behövas mer för att vända utvecklingen särskilt i att göra lärarrollen mer attraktiv. Ett sätt att göra det är att förbättra lärarnas fortbildningsmöjligheter, då många lärare på mindre orter fortfarande är obehöriga, säger Dilsa Demirbag-Sten.

Berättarministeriet presenterar kartläggningen under ett seminarium i riksdagen den 4:e oktober, ett seminarium som Liberalerna och Miljöpartiet gemensamt står värd för. För fullständigt program och anmälan, se här.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>