Bra läromedel ger upplevelser
Det är sannerligen inte lite uppmärksamhet som vi kräver av våra elever.
Vi vill att de ska lära sig Pythagoras sats, do-omskrivningar, känna till hur vi i landet fick allmän rösträtt och kunna förstå skillnaden mellan organisk och oorganisk kemi.Och allt detta vill vi att de ska lära sig samtidigt som världen drunknar i flödet från sociala medier, streaming och dataspel.
Redan på de tryckta läroböckernas tid insåg man värdet av ett omfattande bildmaterial av foton, teckningar och kartor för att göra texterna mer begripliga. Men ska man göra smartadigitala läromedel som verkligen kan få elever att fokusera på innehållet räcker det inte med det. Dagens elever har vuxit upp i en värld med massor av snabba bildväxlingar. De vill kunna se, höra och helst uppleva det som läromedlen vill lära ut.
De vill också ha omedelbara svar på sina frågor och få bekräftat att de verkligen har förstått vad de läst, hört eller sett.
Vi på Digilär har antagit denna utmaning. Nu lägger vi till korta filmade bildpresentationer, kartresor, animerade filmer, autentiska filmklipp, korta egna reportagefilmer och mycket annat. Bildmaterialet och texterna varvas. På ett antal ställen stannar vi upp och ställer frågor till eleverna, så att de får bekräftat att de verkligen förstått det hela. Vi börjar med Digilär SO, det vill säga våra läromedel i historia, religionskunskap, samhällskunskap och geografi för årskurs 7-9.
Bra läromedel känns närvarande
Ett bra läromedel ska kännas närvarande. Hur åstadkommer man det? Nu när vi arbetar om våra SO-läromedel har vi valt att börja varje kapitel med en film, där en presentatör talar direkt till varje elev i klassen. Presentatören ger eleven en introduktion som ger alla förutsättningar att förstå innehållet i det kapitel som ska studeras. Presentationen avslutas med några frågor kring det centrala innehållet i kapitlet. Frågor som eleven efter att ha studerat kapitlet ska kunna svara på.
På detta sätt skapar vi också en extra lärarresurs, som kan visa sig mycket användbar:
- Ofta talas det om flipped classroom. En lärare som snabbt vill få igång arbetet med ett kapitel skulle kunna ge sina elever i hemläxa att lyssna på den inledande presentationen.
- När en elev kommer 10 minuter för sent till lektionen vill man som lärare ogärna stanna upp för att göra en ny introduktion av dagens arbete. Då kan man på samma sätt ta hjälp av introduktionsfilmen.
- Det händer som bekant att enskilda elever ska arbeta på egen hand. Eller att en hel klass får en vikarie som på kort tid ska ersätta ordinarie lärare. Då kan det säkert kännas som en trygghet om man vet att det i varje läromedelskapitel finns en genomtänkt filmad introduktion.
Testa kapitel med film direkt här:
- Historia: USA – Supermakten
- Historia: Grekland under antiken
- Religion: Judendom
- Religion: Hinduism
- Geografi: Inre och yttre krafter
- Geografi: Det svenska naturlandskapet
Vi börjar med att uppdatera våra läromedel i SO för årskurs 7-9. I augusti 2016 kommer vi att uppdatera dem genom att publicera en stor mängd filmat material som kompletterar våra texter. Under nästkommande läsår fortsätter vi och påbörjar filmprojekt i andra ämnen, till exempel svenska och NO.