Den nationella forskarskolan GRADE startade hösten 2018 med högt ställda ambitioner, bland annat att leverera ny kunskap för att utveckla lärarutbildningen.
Knappt ett år senare är skolan framgångsrik med nära samarbeten och gemensam forskning.
– Nyligen publicerade 14 doktorander och seniora forskare från skolan, alla från olika lärosäten, en gemensam artikel om Artificiell Intelligens i utbildning, säger ordförande Johan Lundin.
Forskarskolan GRADE är ett fyraårigt projekt som ursprungligen var dimensionerat för tolv doktorander men som totalt nu inkluderar 19 affilierade och antagna studenter på forskarnivå. Inom ramen för GRADE ges de möjlighet att läsa olika kurser, nätverka och publicera sig tillsammans.
– Det svåra i ett projekt av den här storleken är att få extern finansiering till alla doktorander, att skapa ett reellt samarbete och att bygga en distribuerad miljö som fungerar. Samtidigt behövde vi knyta till oss internationella kontakter för ett vetenskapligt råd. Och allt detta har vi lyckats med inom loppet av knappt ett år, säger Johan Lundin (bilden).
Sveriges starkaste forskningsmiljöer inom IT och lärande
Anledningen till den lyckade starten förklarar han med att det redan från början fanns ett stort engagemang från de seniora medlemmarna – både inom styrelsen och bland handledarna – att snabbt etablera GRADE inom den svenska högskolesektorn. Samtidigt var några av de starkaste forskningsmiljöerna i Sverige kring IT och lärande med i samarbetet, vilket innebar att erfarenhet, kompetens och en stark publiceringstradition gick direkt in i projektet.
Bakgrunden till forskarskolan är en utlysning våren 2017 av Vetenskapsrådet med syftet att organisera nationella forskarskolor inom utbildningsvetenskapliga områden. Sex lärosäten (Kungliga Tekniska Högskolan, Göteborgs universitet, Umeå universitet, Mittuniversitetet, Högskolan i Gävle, Högskolan Väst) gick då samman med en ansökan inom området digitala teknologier som beviljades hösten 2018.
Ny ansökan till Vetenskapsrådet
Arbetet inom GRADE fokuseras på den digitalisering som sker inom för-, grund- och gymnasieskolan samt fritidshem runt om i landet och större delen av doktorandprojekten sker i samarbete med det omgivande samhället. Doktoranderna är i flera fall redan utbildade lärare med lång erfarenhet av skolan, både som lärare och inom andra pedagogiska uppdrag.
Nu har GRADE:s styrelse skickat in en ny ansökan till Vetenskapsrådet, som är en utveckling av den från 2017. Arbetsnamnet på det nya projektet är UPGRADE och förutom att de sex nuvarande lärosätena ingår i ansökan lägger man till ytterligare tre lärosäten, samt att man denna gång söker lönemedel till doktoranderna.