Det digitala läromedlet Studi har funnits på den svenska marknaden i snart 10 år och når idag runt 40% av Sveriges elever, främst i högstadiet.
Studi finns även i Finland sedan två år. Nu byter företaget namn till Binogi – det internationella varumärke som företaget verkar under i Tyskland, Kanada och Kenya. Namnbytet sker officiellt den 20 maj.
Studi är ett flerspråkigt läromedel som omfattar 11 teoretiska ämnen och utgår från läroplanen för grundskolan. Lektionerna finns idag på svenska, engelska, arabiska, tigrinska, dari och somaliska samt även delvis på thailändska, finska, tyska och spanska.
– Övergången från varumärket Studi till Binogi är ett steg i en större internationell satsning, säger Maria Henriksson, regionschef Norden. Genom att ha samma varumärke i alla länder ökar vi möjligheterna för internationellt samarbete. Det är något som gynnar den redan etablerade nordiska marknaden, då produktionen av de tusentals filmer som krävs för att bli ett komplett läromedel tar tid och kostar pengar. I samarbetet med andra länder kan vi bli ännu bättre på att utveckla läromedlet, dels rent kvantitativt – fler filmer och lektioner – och dels genom utveckling av pedagogiken. Det ger oss också möjlighet att satsa ännu mer på forskning, både vid svenska och utländska universitet.
Trots den internationella satsningen förändras inte mycket på hemmaplan och den nordiska marknaden. Studi/Binogi har i många år satsat på ett fruktsamt samarbete med kommuner, huvudmän och universitet i Sverige och Finland: Språkprojektet. Språkprojektet är ett flerårigt samarbetsprojekt med syfte att utveckla det bästa möjliga digitala och flerspråkiga läromedlet. Särskilt fokus ligger på att så snabbt som möjligt integrera nyanlända i skolans ordinarie undervisning, genom att erbjuda lektioner på vanliga modersmål bland nyanlända. Det gör det möjligt för eleverna att arbeta med ämnesinnehållet parallellt med språkinlärningen.
– Förutom att vi kommer heta Binogi på alla våra plattformar och i all vår kommunikation, kommer inte mycket att förändras för våra användare, säger Maria Henriksson. Det är ett nytt spännande steg och vi ser fram emot att fortsätta arbeta med alla våra samarbetspartners och användare även under detta nya namn.