Att en stor del av det svenska utbildningssystemet har gått över till distans- och fjärrundervisning ställer stora krav på de företag som levererar digitala produkter och tjänster till skolan.
Därför släpper branschorganisationen Swedish Edtech Industry varje måndag från och med den 30 mars den veckovisa lägesrapporten Edtechtempen.
– Edtechtempen visar att digital undervisning i stor skala är möjligt, och att vi kommer att klara det. Situationen är ansträngd på sina håll, men läget är totalt sett stabilt tack vare att många edtechföretag började arbeta intensivt med att öka sin tekniska kapacitet och support redan i ett tidigt skede i coronakrisen, och fortsätter att göra det, säger Swedish Edtech Industrys vd Jannie Jeppesen.
– Det är också uppenbart att skolorna började förbereda sig tidigt genom att arbeta mer online i befintliga plattformar och verktyg i den ordinarie undervisningen.
Så när gymnasieskolorna stängde hade många lärare och elever redan genrepat, säger Jannie Jeppesen.
EDTECHTEMPEN 30 MARS
Kraftig ökning av användning och support
Regeringens beslutade den 17 mars att samtliga gymnasieskolor, yrkeshögskolor och universitet skulle gå över till distansundervisning. Det innebar att 750 000 elever, studenter och lärare började arbeta mer digitalt från och med den 18 mars.
Många edtechföretag rapporterar att trycket på deras tjänster ökade kraftigt från lärare och skolhuvudmän redan veckorna innan. Totalt sett rapporterar nio av tio edtechföretag en ökad användning sedan utbrottet av Covid-19, i några fall ökningar på mer än 500 procent. Mer än hälften av företagen rapporterar en ökning på 50 procent eller mer, främst de som tillhandahåller tjänster som används för kommunikation och undervisning, som lärplattformar, digitala läromedel, provtjänster och lärresurser.
Ökningen beror dels på att befintliga användare ökade sin användning, inom vissa områden dramatiskt, dels på en tillströmning av nya användare. Många företag som levererar undervisningsnära tjänster som digitala läromedel och lärresurser har tillgängliggjort sina tjänster kostnadsfritt, och det är också de som rapporterar den högsta tillströmningen av nya användare.
Användning, förändring sedan utbrottet av Covid-19
Oförändrat. 12%
+1-50% 31%
+51-100% 17%
+101-200%. 21%
+201-500%. 14%
+501-1000%. 5%
Supportärenden, förändring sedan utbrottet av Covid-19
Oförändrat. 21%
+1-50%. 34%
+51-100% 14%
+101-200%. 16%
+201-500%. 14%
+501-1000%. 2%
Begränsade problem med kapacitetsbrist
Sex av tio företag har utökat sin tekniska kapacitet, och en lika stor andel har stärkt sin supportkapacitet.
Åtta av tio företag rapporterar att de inte har några eller bara små problem med den tekniska kapaciteten, och sju av tio att de har små eller inga problem med supportkapaciteten. Ett fåtal företag uppger att de har stora kapacitetsproblem. Flera företag flaggar dock för att supportkapaciteten kan bli ansträngd i takt med att användningen ökar, och om man drabbas av sjukfrånvaro.
Många företag rapporterar om oro för hur de ska överleva ekonomiskt om läget blir långvarigt. Kapacitetsökningen kräver en hel del investeringar, ofta på befintliga affärsavtal. Den fria tillgången till digitala läromedel och tjänster riskerar att slå ut många mindre aktörer, som inte har muskler att hålla ut ekonomiskt.