Tonåringar på livestreams: Hur Generation Zs beteende på nätet permanent har förändrat landskapet för livestreaming.
Det kanske förvånar dig att få veta att livestreaming har en lång historia och att den första inspelade streamingen faktiskt skedde redan i början av 90-talet.
Sedan dess har streaming upplevt en långsam men stadig tillväxt. I alla fall fram till år 2020 – året då världen kastades in i nedstängningar, med följden att all fysisk kontakt med våra vänner avbröts och alla sociala evenemang ställdes in. 2020 blev året då livestreaming fullkomligt blomstrade.
När vi alla letade efter sätt att umgås och behålla någon form av normalitet i våra dagliga liv, växte sektorn för livestreaming med över 45%, i takt med att många varumärken, företag, plattformar och artister började flytta över sina tjänster online. Alla branscher var tvungna att anpassa sig snabbt och som ett resultat av detta har vi sett virtuella gudstjänster, träningsklasser, konserter och alla tänkbara typer av live-handledningar.
Det är uppenbart att denna teknik har utvecklats från att först ha varit ett verktyg för underhållning till att fylla de fysiska tomrum som alla nedstängningar har skapat – Ett verktyg som gör att familjer och vänner i alla fall kan förbli “digitalt anslutna” med varandra. Yubos forskning visar en ökning med 57% av den tid som lades på livestreaming bland Yubos användare i Storbritannien under de första två månaderna 2021, då de hade sin tredje lockdown, och en ökning med 23% av dagliga användare. Detta belyser de positiva effekterna av streamingplattformar, då de fungerade som sociala livlinor och förde samman människor kring gemensamma upplevelser.
Den positiva effekten av livestreaming
GenZ är inte främmande för att leva sina liv online. Som den första generationen att växa upp i en helt digital värld har de haft tillgång till höghastighetsinternet, mobiltelefoner och andra digitala enheter från tidig ålder. Hur de konsumerar innehåll online har påverkat livestreaming-branschen redan innan pandemin inträffade. Tillsammans med Millennials tillhör GenZ “Post-TV-generationen” där 70% föredrar att använda streamingtjänster och titta på livestreamar med on-demand-innehåll som fokuserar på mångfaldiga, komplexa och kulturella berättelser, och på att undvika irriterande annonser.
I och med stängda skolor och universitet kunde vi se hur denna generation omfamnade livestreaming-tekniken mer än någonsin tidigare. Inte bara som ett sätt att umgås med sina vänner, utan även för att stärka sin önskan att driva positiva förändringar i samhället och utrusta sig med nya färdigheter. GenZ är den mest kulturellt och rasmässigt diversifierade generationen i historien och ligger i framkant när det kommer till kreativa digitala upplevelser.
Livestreaming-plattformar har utlöst skapandet av miljontals nya sociala gemenskaper på nätet där användare har kontakt med andra likasinnade i olika grupper för underhållning, utbildning och inspiration. Skapande av video- och livestreaming har hjälpt till att bekämpa utbredda känslor av ensamhet och separation, då användare där känner sig mer bekväma med att avslöja sina ” riktiga jag ” i livestreams och hjälper till att sprida medvetenhet bland sina vänner om psykiska problem i konversationer. Detta har i sin tur positivt bidragit till mentalt välbefinnande, rent generellt.
Livestreams har också varit värdefulla platser för att följa med i viktiga samhälls- och globala frågor, samt för att vara delaktiga i andra sociokulturella rörelser, inte minst med den ökande mängd aktivism som nu sker online. Det handlar då inte endast om att konsumera “levande” innehåll, utan även att skapa innehåll, då många i denna kreativa generation har en ådra av entreprenörskap. Plattformar som TikTok har uppmuntrat en mängd innehållsskapare att dela sina kunskaper online för att stärka andra och flera av dem kan nu livnära sig på livestreaming.
Framtiden för livestreaming
Sättet som vi konsumerar innehåll på har förändrats. Användare av sociala medier uppskattar realtidsbaserade och autentiska interaktioner, vilket livestreaming ger. Som ett resultat av detta har livestreaming exploderat och är här för att stanna. Streaming skapar värde i alla branscher och tillåter användare att nå människor i alla delar av världen.
Det kommer inte som en överraskning att marknaden för livestreaming förväntas överstiga 245 miljarder US dollar år 2027, eftersom alla, inklusive mikro-influencers och filmstudior, använder tekniken för att sammanstråla och interagera med människor runt om i världen.
Det är tydligt att det här bara är början för livestreaming. Men medan denna teknik används av många människor runt om i världen är det också viktigt att säkerheten tas på allvar – särskilt för de yngre användarna. Användarna måste informeras om farorna med att avslöja personlig information under livestreams och varnas för effekterna av att publicera videor med olämpligt innehåll. För yngre användare bör till exempel livestreams modereras av föräldrar eller vårdnadshavare, även om ansvaret inte bara ligger på deras axlar. Sociala plattformar har också en viktig roll att spela genom att säkerställa att det finns processer på plats för att skydda sina användare och låta dem streama säkert. En sak vet vi om säkerhet, aktivt deltagande i onlinekulturen är mycket bättre än ett passivt användande. Våra digitala verktyg ska hjälpa till att hålla människor uppkopplade och det är precis vad livestreaming gör. Livestreaming kommer fortsätta att växa i popularitet och forma hur vi alla ansluter oss och utvecklar våra relationer i många år framöver.
Av Sacha Lazimi, grundare och VD för Yubo