Att se film i skolan blir allt vanligare och för det mesta är det ett välkomnat inslag i undervisningen.
Trots detta är det i genomsnitt två elever i varje klass som inte kan följa med i filmerna som alla andra.
Dessa elever kan därför inte ta del av undervisningsmaterialet på samma villkor och riskerar att lära sig mindre än klasskamraterna. Med en ny användning av teknologiska röster så kan elever med lässvårigheter nu få en chans att delta på samma sätt som alla andra.
Dyslektiker, synskadade och personer med språkstörningar kan inte ta del av film som undervisningsmaterial som alla andra eftersom flera av dem inte kan läsa undertexterna.
När läraren visar utländsk film i skolan finns det flera elever som har svårt att följa med. Dessa elever riskerar att missa delar av undervisningen och känna sig utanför. Elever med lässvårigheter lär sig ofta bäst med visuella verktyg eftersom de kan se sammanhang i bilder i stället för i text. Paradoxalt så innebär det att film egentligen är ett utmärkt medium för dessa elever att ta till sig kunskap men tyvärr kan undertexter skapa en osynlig barriär till lärandet. Sammanfattat finns det därför risk att eleverna gör sämre ifrån sig.
Ett nytt samarbete med det svenska bolaget Vitec MV AB och en dansk start-up som heter SubReader ska nu göra det möjligt för elever att följa med i utbildningsfilm på lika villkor. “Vi strävar efter att skapa lika villkor för alla så att alla elever får möjlighet att vara framgångsrika i sin utbildning”, inleder Nicolina Lottsfeldt som är marknadschef på Vitec MV. Vitec MV är en av Skandinaviens ledande leverantörer av digitala hjälpmedel i skolan för dyslektiker och andra med läs- och skrivsvårigheter. Genom SubReader-appen kan eleverna själva lyssna på alla filmer på UR Play samt Film och Skola på svenska. Samtidigt behöver de inte skylta med att de använder ett hjälpmedel eftersom undertexterna blir upplästa genom hörlurar. Det är ett nytt sätt att använda teknologiska röster för att främja tillgänglighet på ett enkelt sätt som är mycket mindre resurskrävande än dubbning med mänskliga röster. ”Nu kan jag ha en hörlur i ena örat och lyssna till filmen med de andra. Därför kan jag också vara med på samma villkor som alla andra”, kommenterar Christian Bock som använder SubReader dagligen.
Alexander Gram Jensen och Anders Bredgaard Thuesen träffades på ett online forum för entreprenörer i Danmark. De grundade SubReader i år 2016 för att hitta en lösning till Alexanders lillebror Simon som har dyslexi. Simon berättade om svårigheterna i skolan där han ofta fick med sig läxa hem i förväg när de skulle se film. Han blev beroende av deras mamma för att kunna göra läxan och delta i diskussioner i skolan eftersom hon var tvungen att se filmen tillsammans med honom och förklara innehållet. Dessutom kände Simon ett utanförskap när han inte kunde delta i samtalen på rasten om dokumentären de precis hade sett i klassrummet eller generellt när det pratades om de senaste filmerna på Netflix som han inte kunde se. Med Simons historia som bakgrund har SubReader idag blivit landstäckande i Danmark och vuxit sig ut till grannländerna i Skandinavien och även Holland. Lösningen i skolan lanserades i början av året i Sverige och nu storsatsar företaget på marknaden.