Dags för APL.
Då skapade TIS Uddevalla-eleverna Gustav Berndtzen och Max Salvesen sin egen praktikplats på ett eget spelföretag.
Resultatet? Ett nytt dataspel – Crestfallen.
– Vi är mest nöjda med att ha skapat vår egen spelvärld. Vi har gjort något som många andra inte kan göra, säger duon.
Gustav Berndtzen och Max Salvesen går tredje året på Thoren Innovation School i Uddevalla. Båda två har varit intresserade av spel sedan barnsben. När det så blev dags för APL i årskurs två så skapade duon ett eget spelföretag för att kunna utveckla sitt helt egna spel.
– Vårt spel kommer ju från Tower defence genren, och det är en specifik typ av genre där man möter en annan spelare. Den genren finns inte ute på marknaden vi ville gärna få ut ett spel ett sånt spel som vi själva kunde spela och som andra kunde njuta av, det var därifrån idén kom, berättar Max Salvesson.
Duon uppskattar att de lagt cirka 500 arbetstimmar på Crestfallen där 30 procent av jobbet har gjorts på skoltid och 70 procent på fritiden.
Nu börjar de snart känna sig nöjda med sin skapelse.
– Ja, nu känns det som att vi kan börja visa upp det här för andra snart, säger Gustav Berndtzen.
Duon brinner för programmering – på Thoren Innovation School har de verkligen fått utlopp för den ådran.
– Det är en väldigt bra skola för man har väldigt nära till alla vänner. Man får även en chans att utveckla sig och det finns många kompetenta lärare, säger duon som redan har klart med jobb efter gymnasieexamen då de ska utveckla en VR-applikation åt ett företag.
Vad är då tipset från Gustav och Max till de som vill skapa ett eget dataspel?
– 1) Planera – strukturera upp hela arbetet. 2) Sikta inte för högt, håll dina mål rimliga. 3) Jobba för att bli klar för spelet och hoppa inte mellan gamla och nya projekt.