Hem NYHETER Kartläggning av känslor på Twitter – ett av bidragen i HackTheCrisis

Kartläggning av känslor på Twitter – ett av bidragen i HackTheCrisis

Publicerat av: Redaktionen

Hur ska vi hantera den pågående pandemin?

Kanske genom Pandemic Hero, The Digital Volunteer eller Cope With Covid – några av innovationerna från helgens hackaton.

”Alla människor vill väl bidra i kampen mot covid”, menar Montathar Faraon, till vardags universitetslektor i informatik vid Högskolan Kristianstad.

Under fredagen gick startskottet för HackTheCrisis – ett tredagars hackaton för att hitta nya digitala lösningar i ett samhälle som drabbats av coronaviruset. Bakom arrangemanget stod bland annat DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) och nätverksorganisationen OpenHack. Över 7 000 deltagare från såväl näringsliv som akademi och organisationer hade anmält sig till innovationstävlingen.

– Även om man kanske bara är en liten kugge i hjulet, så kan alla hjälpa till och bidra med något, säger Montathar Faraon, universitetslektor i informatik vid Högskolan Kristianstad.*

Kartläggning av känslor på Twitter – ett av bidragen i HackTheCrisis

Tillsammans med fem kollegor arbetade han fram CoSENSE – ett projekt som främst belyser de psykologiska aspekterna av pandemin.

– Vad är väl viktigare i dessa tider, än att veta hur folk mår? Vi vill kartlägga hur människor känner under olika skeden i krisen. Är de rädda för själva sjukdomen, eller handlar det kanske snarare om en oro för inkomster och ekonomi? säger Montathar Faraon.

En del av ledtrådarna kan finnas på Twitter. Genom att processa den datamängd som förmedlas genom tweets, kan man hitta nyckelord och mönster som visar vad människor pratar om och på vilket sätt de uttrycker sig; om de känner oro, rädsla eller snarare rationalism.

– De här känslorna är inte konstanta, utan skiftar över tid och utifrån vad som händer i samhället. Man kan exempelvis gå in och se folks reaktioner på specifika händelser, som Stefan Lövens tal till nationen.

Metoden är skalbar och ska kunna användas i andra typer av sociala medier som Facebook och Instagram. Montathar Faraon menar att CoSENSE kan användas som komplement till mer traditionella enkätundersökningar, och informationen som utvinns kan vara till nytta för myndigheter och beslutsfattare.

– Det kan bidra till en mer empatisk inställning och till att politikerna fattar bättre beslut.

Under måndagen presenterades vinnarna av HackTheCrisis. Bland förstapristagarna fanns bland annat Protective Visor, ett 3D-printat skyddsvisir, och TeleHelp, som knyter samman hjälpbehövande och volontärer. På topp tiolistan fanns ytterligare en rad innovationer med namn som The Digital Volunteer, Pandemic Hero och Cope With Covid. Bland de 530 tävlande bidragen utsågs CoSENSE till ett av de tio bästa i sin kategori.

– Även om vi inte vann, så känner vi oss som vinnare tack vare de värdefulla kontakter vi knutit och den nya kunskap vi tagit del av, säger Montathar Faraon.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>